Oletko kenties hankkinut sähköauton vasta ja etsit tietoa niihin liittyen, vai oletko muuten vain utelias?
Koostimme listan yleisimmistä kysymyksistä ja sähköautoihin liittyvistä erikoisuuksista, jotka pystyt lukemaan helposti yhdeltä sivulta. Klikkaamalla kysymystä saat vastauksen auki.
Sähköautossa on korkeajänniteakku, joka syöttää virtaa auton sähkömoottoreille, joiden avulla auto liikkuu. Sähkömoottorissa on usein integroitu vaihdelaatikko – yksi vaihde eteen ja yksi taakse. Joissain sähköautoissa voi olla useampi vaihde eteenpäin liikkumiselle, joilla saavutetaan nopea alkukiihdytys ja energiatehokas matkanopeus.
Sähköautossa voi olla yksi, tai useampi sähkömoottori. Yleensä niitä on etu- tai takavetoisissa autoissa yksi ja nelivetoisissa kaksi.
Jotkut valmistajat tarjoavat kolmen ja neljän moottorin yhdistelmiä, kuten Teslan Plaid-mallit, joissa on kolme moottoria ja amerikkalaisen Rivianin sähköautot, joissa on jopa neljä moottoria.
Sähköauton ajoakun koko vaihtelee automerkin ja -mallin mukaan. Pienimmillään ne ovat noin 20–30 kilowattituntia (kWh) ja suurimmillaan yli 100 kWh.Yleensä sähköauton ajoakku vaihtelee noin 50–75 kWh:n välillä. Amerikkalaisen GMC Hummer EV 1 -mallin ajoakun bruttokapasiteetti on peräti 246 kWh.
Esimerkiksi Mercedes-Benz EQS -malleissa akun kapasiteetti vaihtelee mallin mukaan 100–120 kWh:n välillä ja Nissan Leafeissa 24–62 kWh:n välillä.
Valmistajat ilmoittavat yleensä akun bruttokapasiteetin, eli kokonaismäärän. Käytössä oleva kapasiteetti, eli nettokapasiteetti on hieman pienempi. Sakan sivuilla autosta ilmoitetaan akun bruttokapasiteetti.
Sähköauton kulutus riippuu hyvin paljon kuljettajan ajotavasta ja vallitsevista keliolosuhteista. Usein sähköauton kulutus liikkuu 15–25 kWh/100 km paikkeilla, mutta kesäisin hiljaa ajaessa kulutus voi olla pienempääkin. Lisäksi auton ilmanvastuskerroin, eli kuinka tehokkaasti se halkoo ilmaa, vaikuttaa merkittävästi kulutukseen.
Joissain autoissa kulutus voi talvisin olla kovilla pakkasilla jopa yli 30 kWh/100 km, etenkin jos auton akku on kylmä ja auto on suurikokoinen.
Lue sähkönkulutusta käsittelevästä jutustamme, kuinka voit säästää sähköä helposti pidempiä matkoja ajaessasi!
Sähkömoottorin sijainti määrittää vetotavan: etumoottorinen auto on etuveto ja takamoottorinen takaveto. Jos autossa on edessä ja takana moottorit, se on neliveto.
Regeneratiivinen jarrutus hidastaa autoa sähkömoottorien avulla, eli ikäänkuin sähköautojen moottorijarrutus polttomoottorien tapaan. Regeneratiivinen jarrutus palauttaa jarrutusenergiana tavallisesti hukkaan menevää energiaa takaisin ajoakkuun. Regeneratiivisen jarrutuksen tasoa ja voimakkuutta voi usein säätää auton asetuksista.
Yhden polkimen ajo tarkoittaa sitä, että regeneratiivinen jarrutus on säädetty siten, että sillä voi pysäyttää auton kokonaan. Käytännössä nostat vain jalan kaasulta ja auto hidastuu pysähdyksiin saakka. Yhden polkimen ajolla sinun ei tarvitse painaa jarrua lähes koskaan.
Jokainen sähköautovalmistaja ei tarjoa yhden polkimen ajoa, vaan pysähdystä varten tulee painaa jarrupoljinta. Esimerkiksi kaikki Teslat tukevat yhden polkimen ajoa.
Selvitä yhden polkimen ajon mahdollisuus autokohtaisesti.
Sähköauton latausnopeus ja latausaika riippuvat autosta, sen ajoakun koosta, sekä akkukapasiteetista ja akun lämpötilasta. Yleensä suurteholatauksen maksimiteho on rajattu noin 150 kW:n seudulle, mutta jotkut autot pystyvät lataamaan jopa yli 300 kW:n teholla hetkellisesti.
Yleensä suurteholatauksella auton saa ladattua kymmenestä prosentista 80 % varaukseen noin kolmessakymmenessä minuutissa, jos akku on esilämmitetty ja laturista saa auton vaatiman maksimitehon latauksen aikana.
Kylmään akkuun ei saa ladattua virtaa yhtä tehokkaasti kuin lämpimään, joten akun esilämmitys ennen pikalatauksia on tärkeää.
Sähköauton ajoakun voi esilämmittää valmistajasta riippuen erilaisilla tavoilla.
Jotkut valmistajat tarjoavat suoraan erillisen painikkeen auton valikoista, joista esilämmityksen voi säätää päälle ajon aikana, mutta useimmilla esilämmitys on yhdistetty navigointiin. Esimerkiksi Teslalla ajaessa navigaattori tarjoaa sopivat latauspysähdykset asetetun määränpään mukaan ja auto esilämmittää akun pysähdyksiä varten.
Ennen liikkeelle lähtöä esimerkiksi kylmällä ilmalla auto osaa mallista riippuen esilämmittää akun ennen ajoa. Usein se on yhdistetty ilmastointiasetuksien kylkeen, eli kun lämmität auton sisätiloja, auto lämmittää myös akkua.
Sähköauto ei ole huoltovapaa, vaikka vähemmän huollettavia osia siinä onkin. Sähköautossakin tulee vaihtaa ilmansuodattimet säännöllisin väliajoin, sekä pitää huoli kuluvista osista, kuten jarrukomponenteista, sekä alustan osista.
Moni valmistaja vaatii tietyn huolto-ohjelman noudattamista sähköautonkin kohdalla, jotta esimerkiksi uudehkon auton takuu säilyy.
Sähköauton kantama talvella heikkenee kesäkeleihin verrattuna tapauskohtaisesti paljonkin. WLTP-mittaustavan mukaisen kantaman voi jopa puolittaa, niin saa realistisen talvikantaman noin 15 asteen pakkasille.
Talvella energiankulutusta voi pienentää esilämmittämällä auton ennen liikkeellelähtöä, jolloin auto osaa lämmittää akuston ennakkoon.
Ilmalämpöpumppu toimii sähköautossa lähes samalla tavalla kuin kotitalouksissakin. Se on energiatehokas ratkaisu sisätilojen, sekä akuston lämmittämiseen. Ilmalämpöpumpulla varustetut autot ovat lähtökohtaisesti energiatehokkaampia kuin pelkällä sähkövastuksellisella lämmityksellä varustetut autot, mutta kuljettajan ajotyyli ja ajo-olosuhteet vaikuttavat tähänkin hyötyyn.
Sähköautoilijan kännykkä täyttyy lataussovelluksista, sillä usea palveluntarjoaja vaatii oman sovelluksen käyttämistä. Yleisimmät lataussovellukset ovat mm. K-Lataus, ABC-mobiili ja Virta.
Jos sovelluksessa näkyy toisen palveluntarjoajan asema kuin sovelluksen tarjoajan oma, kannattaa tarkastaa, onko kysessä roaming-asema. Roaming-asemalla ladattaessa hinta on yleensä moninkertainen verrattuna palveluntarjoajan omaan hintaan.
Yleisin latausliitin Suomessa ja Euroopassa rekisteröidyissä sähköautoissa on Type 2 -, sekä CCS -liitäntä. Ne ovat EU-tasolla standardisoituja.
Harvinaisempia liittimiä ovat japanilaisten sähköautojen Type 1 - ja CHAdeMO-liittimet. Niitä näkee etenkin vanhemmissa japanilaisissa sähköautoissa sekä ladattavissa hybrideissä. Esimerkiksi Nissan Leafissa pikalatausliitin on aina CHAdeMO.
Voit lukea latausliittimistä ja lataustehoista lisää niitä käsittelevästä artikkelistamme!
Sähköauton ajoneuvovero koostuu perusverosta ja käyttövoimaverosta. Perusvero on sama kaikille auton vuosimallista riippuen ja käyttövoimavero määräytyy auton painon mukaan.
Tarkista ajankohtaiset tiedot sähköautojen ajoneuvoverosta Traficomin verkkosivuilta.
Sähköauton akku saattaa kulua hieman pysäköityneenäkin, sillä sen järjestelmät voivat vaativat virtaa.
Esimerkiksi Tesloissa oleva turvajärjestelmä pitää kamerat sulana ja tallentamassa jatkuvasti, jos ne on niin asetettu. Sen vuoksi akkua kuluu parkissakin seisoessa.
Sähköauton akku voi loppua kesken matkan, jos latauspaikkoja ei olekaan saatavilla suunnitellun laisesti, tai sähkönkulutus on yllättänyt pakkasen tai ajo-olosuhteiden vuoksi. Se on harvinainen tilanne, mutta niin voi kuitenkin käydä.
Auto varoittaa ennakkoon hyvissä ajoin akun tyhjenemisen vaarasta ja kehottaa etsimään latauspaikkaa useimmiten noin 10–20 % varauksen kohdalla. Akun tyhjentyessä auto vähentää tehoa ja vauhti hidastuu, jotta tien reunaan ohjaaminen tapahtuu mahdollisimman vaarattomasti.
Ainoa keino liikuttaa tyhjäakkuista sähköautoa on hinausauto. Vakuutusyhtiöstä riippuen, ne kuljettavat auton yleensä lähimmälle toimivalle latauspisteelle, jotta matkanteko voi jatkua mahdollisimman nopeasti.
Sähköauton ajoakkua ei tarvitse vaihdella vuoden tai kahdenkaan välein, vaikka kahvipöytäkeskusteluissa tämmöisiä väitteitä voi kuullakin.
Joissain sähköautoissa ajoakun takuu on jopa 8 vuotta, joten jos akku vikaantuu sen ajan sisässä, valmistaja joko tulee kustannuksissa vastaan tai vaihtaa akun takuuseen.
Tarkista sähköauton akkutakuu valmistajalta tai automyyjältäsi!
Sähköautoa voi ladata normaalista suko-pistokkeesta. Latausteho riippuu pistokkeen takana olevan sulakkeen tehosta. Maksimissaan latausteho tavallisesta pistokkeesta ladatessa on 3,6 kW, mutta tavallisesti teho vaihtelee 1–2 kW:n välillä, jotta sulakkeet eivät palaisi.
Tavallisesta pistokkeesta lataaminen on hyvä keino ladata autoa hieman esimerkiksi sukuloidessa tai matkustaessa kohteisiin, jossa autoa ei saa paikan päällä ladattua tehokkaammin. Nopeaa se ei ole, sillä 100 kWh:n akulla varustetun auton lataaminen tyhjästä kestää useita päiviä.
Periaatteessa sähköautoa voi ladata lämmitystolpasta, sillä se on ihan tavallinen pistoke. Tolpan käyttäminen latauspisteenä on kuitenkin taloyhtiön päätettävissä oleva asia, joten kannattaa tarkistaa asia tapauskohteisesti.
Sähköautolla pärjää kyllä, vaikka kotona ei voisikaan ladata. Lataaminen kannattaa tällöin yhdistää muihin arjen menoihin, jos se on mahdollista. Hallinnon työntekijämme kirjoittaa juttusarjaa sähköautoilusta ilman kotilatausta ja hänen kokemuksiaan voi lukea tästä linkistä.
Kotilataaminen helpottaa arkea huomattavasti, kun akun varauksesta ei tarvitse koskaan murehtia ja auton saa aina kotiin palatessa töpseliin. Kotilatausasema kannattaakin hankkia, jos sellaisen saa asennettua kotiin tai taloyhtiöön.