Dieselauto on yksi varmimpia valintoja kulkineeksi. Dieselautot yleistyivät Euroopassa 1990-luvulla nopeasti niiden energiatehokkuuden ja vääntävyyden ansiosta. Sitä ennen ne olivat pääasiassa esimerkiksi kuorma-autojen, taksien ja pakettiautojen voimanlähteinä.
Vaikka 1930-luvulta asti dieselmoottori onkin ollut jo tuttu meille, niin se vois silti herättää kysymyksiä välillä – etenkin aikojen muuttumisen ja ajankohtaisuuksien puolesta.
Koostimme tälle sivulle yleisiä kysymyksiä dieselautoihin liittyen. Klikkaamalla kysymystä saat vastauksen auki.
Dieselmoottorissa polttoaine syttyy puristuksessa syntyvästä kipinästä, siinä missä bensiinimoottorissa polttoaine saa kipinän erillisestä sytytystulpasta.
Dieselmoottoreiden hyötysuhde on hieman bensiinimoottoreita parempi ja ne ovat vääntävämpiä matalammilla kierrosalueilla verrattuna bensiiniin.
Dieselauto on edelleen oiva valinta paljon ajavalle, joka ei halua vaihtaa sähköautoon. Sen etuna on helppous ja toimintavarmuus kelissä kuin kelissä, sekä lähtökohtaisesti edullisempi hankintahinta autolle.
Polttomoottoriautojen kieltoa väläytellään aika-ajoin, mutta kielto koskisi vain autojen valmistusta, jos sellainen päätetään tuoda voimaan. Käytetyillä polttomoottoriautoilla voi ajaa vielä 2040-luvullakin.
Päätös dieselin ja bensan välillä tulee tehdä oman käyttötarkoituksen ja vaatimusten pohjalta.
Bensiiniä suositaan sen matalan verotuksen ja edullisen hinnan puolesta. Dieselin kannattajat perustelevat valintaansa suurella vuosittaisella ajomäärällä ja autojen matalalla kulutuksella matka-ajossa. Suurella ajomäärällä diesel tulee edullisemmaksi kuin bensiini, joten paljon reissaavan valinta on edelleen diesel, ellei valitse sähköautoa.
Vanhoja dieselautoja tuli hehkuttaa kunnon pakkaskeleillä muutamaan otteeseen, ennen kuin auto suostui käynnistymään. Virtoja käytettiin päällä ja pois, kunnes kojelaudassa näkyvä hehkutusikoni sammui.
Modernit dieselautot hehkuttavat automaattisesti ennen käynnistystä, joten virtoja ei tarvitse käyttää enää erikseen päälle ja pois. Välillä hehkutuksesta kertova viesti saattaa ehtiä vilahtaa auton ruudulla, mutta muutoin tapahtuma on hyvin huomaamaton.
Diesel- ja polttomoottoriautojen kieltoa yleisesti on väläytelty medioissa useita kertoja. Tällä hetkellä puhutaan polttomoottoriautojen valmistuksen loppumisesta vuonna 2035 ainakin EU:ssa.
Polttomoottoriautojen suoranaista käyttökieltoa ei ole hakattu kiveen millään tasolla, mutta kaupunkikohtaisia käyttörajoituksia voi olla luvassa tulevaisuudessa. Esimerkiksi Ranskassa Pariisin keskustassa vuodesta 2030 eteenpäin on polttomoottoriautojen käyttökielto.
Suomessa Helsingin kaupunki on pohtinut polttomoottoriautojen käyttörajoitteita, mutta konkreettisia päätöksiä ei ole tehty.
“Dieselvero”, eli auton ajoneuvovero koostuu perusverosta ja dieselauton kohdalla käyttövoimaverosta.
Dieselvero lasketaan siis auton käyttövoiman ja painon mukaan. Tarkista ajankohtainen käyttövoimaverotaso Traficomin sivuilta.
Vanhempien dieselautojen kohdalla puhuttiin “ilmaamisesta”, joka autolle täytyy tehdä tankin tyhjentymisen takia, jotta polttoainetta kulkee jälleen moottorille asti. Uudemmissa dieselautoissa on samanlainen polttoainepumppu kuin bensiiniautoissakin, joten ongelmaa ei sinänsä ole, kunhan tyhjään tankkiin kaadetaan dieseliä.
Tyhjentyneellä tankilla autoa ei kuitenkaan kannata yrittää käynnistää, jotta mahdollisilta vahingoilta vältyttäisiin. Varminta onkin, että tankkia ei päästä koskaan aivan tyhjäksi asti.
Dieselautoon voi tankata bensiiniä vahingossa, sillä bensiinipistooli on dieselpistoolia pienempi. Bensa-autoon et voi tankata tietämättäsi dieseliä huoltoasemalla.
Jos näin pääsee käymään, älä käynnistä autoa, sillä dieselin ja bensiinin leimahduspisteet ovat huomattavasti erilaiset (dieselillä korkeampi, bensiinillä matalampi) ja moottori voi vaurioitua. Ainoa keino siirtää autoa on joko työntää tai hinata sitä.
Polttoainejärjestelmä on huuhdeltava ja puhdistettava, jos sinne pääsee bensiiniä. Toimenpide tehdään autohuollossa.