Mikä on itseasiassa hybridi? Miten eri hybridityypit poikkeavat toisistaan? Kuinka pitkälle ladattavalla hybridillä pääsee pelkällä sähköllä?

Koostimme listan yleisimmistä kysymyksistä ja hybridiautoihin liittyvistä erikoisuuksista, jotka pystyt lukemaan helposti yhdeltä sivulta. Klikkaamalla kysymystä saat vastauksen auki.

Tutustu hybridiautojen valikoimaamme

Mikä on hybridiauto?

Hybridiautolla tarkoitetaan sellaista autoa, joka käyttää liikkumiseen kahta voimanlähdettä. Autoista puhuessa hybridit ovat lähes aina polttoaineella ja sähköllä kulkevia autoja. 

Esimerkiksi Volkswagen Passat GTE, sekä Volvo V60 T6 ja T8 ovat suosittuja ladattavia hybridejä Sakalla.

Hybridiautoista suosituimpia ovat Toyotan automallit, kuten Toyota Auris ja Toyota RAV4.

Miten hybridiauto toimii?

Hybridiauto toimii polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteisvoimin, tai pelkästään jommalla kummalla tilanteesta ja autosta riippuen. Auto osaa päätellä, voiko se liikkua pelkällä sähköllä, pelkällä polttoaineella tai kenties molempia moottoreita hyödyntäen.

Millaisia eri hybridityyppejä on?

Hybridityyppejä on kolmea erilaista:

Kevythybridi (MHEV)

Ei käytä sähköä liikkumiseen, vaan avustukseen liikkeellelähdöissä ja hidastuksissa. Sähkömoottori on vaihdelaatikon yhteydessä, toimii startin tavoin ja hidastaa autoa valoihin pysähtyessä.

Täyshybridi (HEV)

Käyttää sähköä liikkumiseen, mutta autoa ei voi ladata itse. Ajoakku on usein pieni, mahdollistaen muutamien kilometrien liikkumisen pelkällä sähköllä. Kerää jarrutusenergiaa akkuun, sekä käyttää polttomoottoria generaattorina.

Ladattava hybridi (PHEV)

Kulkee myös pelkällä sähköllä, akun koosta riippuen jopa sata kilometriä. Nimensä mukaisesti autoa voi ladata itse ja valita, kulkeeko auto pelkällä sähköllä. Ladattava hybridi kerää myös jarrutusenergiaa akkuun ja voi käyttää polttomoottoria generaattorina.

Olemme koostaneet artikkelin, jossa käsitellään eri hybridityyppejä laajemmin. Voit lukea sen tästä linkistä!

Mikä ero on hybridillä ja ladattavalla hybridillä?

Puhekielessä hybridi yhdistää kaikki kolme edellisessä kysymyksessä esiteltyä tapaa, vaikka kyseessä on erilainen tapa yhdistää sähkö ja polttomoottori.

Hybridi (Täyshybridi, HEV) tarkoittaa autoa, joka liikkuu pääasiassa polttomoottorin voimin. Sen lisänä on sähkömoottori ja pieni ajoakku, joka mahdollistaa muutamien kilometrien pituiset ajot pelkällä sähköllä. Hybridiä ei voi ladata itse, vaan auto palauttaa jarrutuksesta saatua hukkaenergiaa akkuun ja käyttää polttomoottoria generaattorina.

Ladattava hybridi (PHEV) on auto, joka voi liikkua pelkällä polttomoottorilla, sähköllä tai molemmilla yhtä aikaa. Polttomoottorin lisänä on sähkömoottori ja ajoakku, jonka koko vaihtelee automallin mukaan. Sähkökantama vaihtelee yleensä 20–100 kilometrin välillä. Akkua ladataan itse ja usein myös autot keräävät jarrutuksen hukkaenergiaa talteen, tai polttomoottoria käytetään generaattorina.

Milloin hybridi vaihtaa sähkön polttoaineeseen?

Hybridiautot vaihtavat sähkön polttoaineeseen aina viimeistään siinä vaiheessa, kun akku on lopussa.

Etenkin täyshybridien kohdalla (HEV) akku loppuu usein, koska se on varsin pienikokoinen ja suunniteltu pääasiassa pienillä nopeuksilla huristeluun. Sähköajon voi pakottaa joissain malleissa itse päälle painamalla yleensä “EV mode” -merkinnällä olevaa painiketta, mutta ilman virtaa sekään ei mene päälle.

Ladattavissa hybrideissä (PHEV) sähkö vaihtuu polttoaineeseen jälleen akun loppuessa. Pelkällä sähköllä ajellessa jos autossa on virtaa ja kuljettaja pyytää kaasun painalluksella enemmän tehoa kuin sähkömoottori voi antaa, polttomoottori hyrähtää käyntiin tukemaan pyyntöä.

Pelkälle sähköajolle on lähes aina nopeusrajoitus ladattavissa hybrideissä. Usein se on noin 100–120 km/h välillä, jonka jälkeen polttomoottori ottaa vetovastuun.

Milloin ensimmäinen hybridiauto tuli markkinoille?

Aivan ensimmäinen sähkön ja polttoaineen voimalla kulkeva auto näki päivänvalon jo 1900-luvun alussa, kun Ferdinand Porsche (kyllä, se Porsche) suunnitteli Lohner-Porschen. Kyseisiä autoja tehtiin myös puhtaina sähköautoina. Tekniikan hinta ja massatuotettujen autojen nousu T-mallin Fordin myötä vei hybridit unholaan, kunnes 1990-luvulla Toyotan Prius nosti päätään.

Priuksesta tulikin synonyymi hybridiautoille 2000-luvun taitteessa, vaikka samaan aikaan markkinoilla oli muitakin vaihtoehtoja.

Miten hybridiautoja ladataan?

Täyshybridi (HEV) lataa akkua itsenäisesti jarrutusenergian avulla, sekä käyttää polttomoottoria generaattorina.

Kevythybridi (MHEV) ottaa talteen jarrutusenergiaa ja kuluttaa sen starteissa ja liikkeellelähdöissä toimien polttomoottorin starttina.

Ladattavaa hybridiä (PHEV) voit ladata itsenäisesti joko omassa kodissasi tai julkisilla latauspisteillä. Sen lisäksi se kerää talteen jarrutuksesta syntyvää hukkaenergiaa, sekä käyttää tarvittaessa polttomoottoria generaattorina.

Miten hybridiautot ja sähköautot eroavat toisistaan?

Hybridiautot ja sähköautot eroavat toisistaan melko selkeästi, sillä toinen kulkee pääasiassa polttomoottorin turvin, sähkön ollessa avustavana tekijänä ja toinen kulkee pelkällä sähköllä.

Tien päällä on muutamia erikoisuuksia, jotka kulkevat pelkällä sähköllä, mutta autoissa on polttomoottori lataamassa akustoa. Suoraa mekaanista kytkentää vetäville pyörille ei ole.

Lue lisää ladattavien hybridien ja generaattoriautojen toiminnasta tästä jutustamme!

Kuinka pitkälle ladattavalla hybridillä pääsee sähköllä?

Useimmilla ladattavilla hybrideillä pääsee noin 20–40 kilometrin matkan pelkällä sähköllä ajaessa. Hyvä esimerkki on jo edellä mainittu Volkswagen Passat GTE.

Mercedeksen uusimmat 300e -mallimerkinnän ladattavat hybridit kuten C 300e, sekä GLC 300e kykenevät jopa sadan kilometrin sähköajoon!

Voiko ladattavan hybridin jättää yöksi lataukseen?

Ladattavan hybridin voi jättää hyvillä mielin yöksi laturiin, niinkuin sähköautonkin. 

Auto osaa itse lopettaa latauksen akun varauksen ollessa täynnä, joten sähköä ei “mene hukkaan”, vaikka töpselin nokassa oltaisiinkin pitkään. Latauksen voi usein myös ajastaa illan ja yön edullisimmille tunneille, jos sinulla on pörssisähkösopimus.

Paljonko lataushybridi kuluttaa sähköä?

Lataushybridin sähkönkulutus riippuu hyvin paljon auton merkistä ja mallista. Melko usein sähkönkulutus on alimmillaan 20 kWh/100 km ja korkeimmillaan jopa 40–50 kWh/100 km, jos auto on kookas ja painava.

Kuinka iso akku ladattavissa hybrideissä on?

Ladattavien hybridien ajoakun koko vaihtelee mallista riippuen, mutta yleinen vaihteluväli on noin 10–20 kWh. 

Yksi suurimmista ajoakuista ladattavissa hybrideissä on Range Roverin P510e -mallissa, jossa ajoakun nettokapasiteetti on melkein 32 kWh!

Voiko lataushybridiä ladata lämpötolpasta?

Lataushybridiä voi periaatteessa ladata lämpötolpasta, sillä se on ihan samanlainen pistoke kuin muutkin. Taloyhtiöillä on kuitenkin useasti omat sääntönsä liittyen autojen lataamiseen lämpötolpista, joten se kannattaa tarkistaa tapauskohtaisesti.

Voiko lataushybridiä ladata tavallisesta pistokkeesta?

Lataushybridiä voi ladata aivan tavallisesta pistokkeesta, jolloin maksimilatausteho on 3,6 kW (talon sähköjärjestelmästä riippuen), joka riittää lähes kaikille ladattaville hybrideille. 

Kun otetaan huomioon ladattavien hybridien ajoakun koko, jopa 2 kW teho riittää lataamaan akun yön aikana täyteen, vaikka käytettäisiin tavallista pistoketta.

Kodin sähköjärjestelmän tila ja pistokkeen kunto tulee kuitenkin tarkistaa, jos tavallista kotitalouspistoketta suunnitellaan käytettäväksi pitkäaikaisesti.

Joitain ladattavia hybridejä voi myös pikaladata CCS-standardilla jopa 50 kW:n teholla.

Paljonko lataushybridi kuluttaa polttoainetta?

Paperilla lataushybridin polttoaineen kulutus jää todella pieneksi. WLTP-arvoiksi ilmoitetaan usein jotain 0,5–2,5l/100km välille, mutta todellisuudessa luku vaihtelee oman ajotyylin – ja etenkin lataustottumusten mukaan.

Ilman sähköä ajaessa autohan on tavallinen polttomoottorikulkine, mutta lisänä on ajoakun tuoma paino. Kulutus voi siis olla suurempaa verrattuna vastaavaan malliin ilman lataushybriditeknologiaa.

Pieni keskikulutus saavutetaan lataamalla autoa aina kotona yön yli ennen seuraavan päivän ajoja, jolloin polttomoottoria käytetään vain sähkön loppuessa, tai kun tarvitaan autosta täydet tehot.

Voiko hybridiautolla ajaa pelkällä sähköllä?

Hybridiautolla (HEV), voit ajaa muutamia kilometrejä pelkällä sähköllä. Joissain malleissa voit pakottaa auton sähköiseksi erillisellä “EV mode”-painikkeella, mutta lähtökohtaisesti auto säätelee itse, milloin ajetaan sähköllä ja milloin polttoaineella.