Artikkelit – 14.10.2022 Päivitetty – 23.09.2024

Renkaanvaihtokausi lähenee. Kai talvirenkaasi ovat vaihtokunnossa?

Kotimaamme on todellakin pitkien etäisyyksien maa. Siinä missä Inarissa saatiin viime viikolla ensimmäiset lumihiutaleet maahan, Helsingissä paistatellaan vielä auringossa ja kevytuntuvatakkien viimevuotista sijoituspaikkaa ei välttämättä edes muistella vielä.

Talvirenkaita on siis jo saatettu vaihtaa pohjoisimmassa Suomessa alle ja nastojen ropinan myötä talvi toivotetaan tervetulleeksi. Varsinainen talvirenkaiden käyttövelvoite alkaa kuitenkin vasta marraskuussa, mutta kelien vaatiessa niitä saa käyttää kun tilanne niin vaatii.

Nyt on siis oikea hetki tarkastaa talvirenkaiden kunto, sillä vaihtoaikoja on vielä hyvin, eikä rengaskaupoillakaan ole vielä pahin ralli päällä. Lisäksi viime vuosien rengaspula on muisto vain ja saatavuus on varsin hyvä kautta linjan – lukuunottamatta joitain hieman erikoisempia kokoja, jotka kannattaa tilata ennakkoon.

Nastarenkaat vai kitkarenkaat? 

Ikuinen väittely siitä, kummat renkaat sopivat paremmin Suomen talveen jatkuu yhtä varmasti kuin talvikin tulee. Molemmilla rengastyypeillä on oma kannattajakuntansa, eikä varsinaista oikeaa vastausta kysymykseen ole olemassa, sillä renkaat kannattaa hankkia omien mieltymysten ja ympäristön vaatimusten mukaan.

Nastarenkaat loistavat talvirengastesteissä vuodesta toiseen. Pito jäällä ja lumella on erinomaista ja ääritilanteissa ohjautuvuus ja turvallisuus on huippuluokkaa. Erityisesti ääritilanteissa nastarengas voi olla ratkaisevana tekijänä, kun auton suuntana on joko tie tai oja. Jos tietää, että oman kotikunnan tiet ovat pääasiassa aina jäässä ja kelit tulevat olemaan haastavia, nastarengas on turvallinen valinta.

Kitkarenkaat eivät jää enää kovin kauaksi suorituskyvyssä. Viimeisimmissä testeissä ne ovat lähestulkoon samalla viivalla lumipidossa, ellei jopa parempia. Jäällä toki tilanne kääntyy päälaelleen. Testien olosuhteet kannattaa myös ottaa huomioon. Harvoin on tilanteita, jolloin liikutaan täysin sileällä jääpinnalla. Erityisesti etelämpänä tiet ovat monesti asvaltilla ja kuivia pitkälle talveen saakka, jolloin kitkarengas on myös tieverkostoa säästävä valinta.

Mukavuustekijöissä kitkarenkaat ovat lyömättömät. Nastojen ropina loistaa poissaolollaan ja rengas on pehmeä ja hiljainen. Niiden vierinvastuskin on nastattomuuden myötä huomattavasti matalampi, mikä näkyy pienempänä kulutuksena.

Sähköautoihin on saatavilla "omat" talvirenkaansa.

Sähköautojen välitön vääntö ja suuri teho asettavat renkaille kovat vaatimukset. Niille onkin kehitelty omia renkaita lähes yhtä pitkään kun autotkin ovat olleet markkinoilla.

Talvirenkaiden valikoima on vielä suppeahko, mutta ne tunnistaa pääasiassa EV-merkinnästä renkaan mallin yhteydessä. Ne ovat usein vahvistettuja, jotta rengas kestää auton suuremman massan ja välittömän tehon. Monesti sähköautoihin suunnitellussa renkaassa on sisäpinnassa vaimennusmatto, jolla saadaan melua pienennettyä. Renkaat kun ovat lähes ainoa melun lähde sähköautolla ajaessa.

Tarkista, missä kunnossa renkaasi ovat ja suuntaa kaupoille tarvittaessa.

Talvirenkaissa tulee olla vähintään 3 mm kulutuspintaa pääurien kohdalla. Myös nastojen määrään tulee kiinnittää huomiota, sillä jos poikkeamat ovat liian suuria rengaskohtaisesti, tulee renkaat vaihtaa.

Aiempien vuosien kaltaista rengaspulaa ei tällä hetkellä ole markkinoilla, mutta mallikohtaisia saatavuuseroja voi olla. Jos mielessäsi on jotkut tietyt renkaat jotka haluat, kannattaa ne hankkia ennenkuin muut ehtivät ensin.

Kun renkaasi ovat kunnossa, vaihdonkaan aikana ei tule yllätyksiä.

Viime vaihtokerrasta on taas aikaa, joten tässä vielä lyhyt muistilista, jos lähdet itse hommiin!

  • Löysää renkaiden pultteja tai muttereita hieman, ennen kuin nostat auton ilmaan.
  • Varmista, mistä kohtaa autoasi saa nostaa. Älä ruttaa helmapeltejä!
  • Kiinnitä erityistä huomiota sähköautoa nostaessa. Jos et ole varma siitä mitä teet, vie auto ammattilaiselle renkaanvaihtoon.
  • Käytä tukevaa tunkkia ja varmista, että auto ei pääse tippumaan sen päältä nostaessa.
  • Kun auto on ylhäällä, avaa pultit kokonaan ja irroita vanne.
  • Puhdista pultit tai mutterit, sekä vanteen ja auton vastinpinta liasta.
  • Laita talvirengas tilalle ja kiristä melkein loppuun asti.
  • Kun kaikki renkaat on vaihdettu ja auto on laskettu, kiristä pultit oikeaan tiukkuuteen asti momenttiavaimella. Tarkista oikea momentti ohjekirjasta, jos ulkomuisti pettää!
  • Tarkista rengaspaineet. Väärät paineet lisäävät kulutusta ja renkaan kulutusta ja voivat olla vaaralliset ajossa.
  • Ja ei kun kohti tulevia talvikelejä! Muista jälkikiristys reilun 100 km ajon jälkeen.
  • Jos nastarenkaasi ovat uudet, ne vaativat noin 500 km sisäänajon, jonka aikana nastat asettuvat paikoilleen.

Renkaat voi vaihtaa kaikista helpoiten vaihtamalla auton!

Jos laiskuus iskee, tai ajatus auton vaihtamisesta on mielessä, renkaiden vaihto hoituu samalla, kun vaihdat auton. Tutustu yli 3 000 auton valikoimaamme ja löydä sinulle sopiva talviauto! Renkaanvaihtosesonkimme lähtee kohta käyntiin, joten uusi autosi voi olla jo valmiiksi talvirenkailla rullaava.