Edustusluokkaan sijoittuva BMW:n 7-sarja saapui ensimmäistä kertaa markkinoille vuonna 1977 kilpailemaan Mercedeksen S-sarjalaisen kanssa. Se vakiinnutti suosionsa “ajajan” autona enemmän takapenkkiläiselle suunnitellun S-sarjan rinnalla.
Vaikka BMW:n 7-sarjalainen onkin enemmän kuljettajan auto kuin S-sarjalainen, on sen paras paikka silti takapenkillä. Toisen sukupolven malli saapui markkinoille 80-luvun lopussa ja se oli ensimmäinen 7-sarjalainen, jonka sai hankittua pidempänä “iL”-mallina.
BMW:n 7-sarjalainen saa ensimmäisenä kaikki uudet teknologiset lisävarusteet, jonka jälkeen ne jalkautetaan muuhun mallistoon. Se oli mm. ensimmäinen auto maailmassa, jossa oli verhomaiset sivuturvatyynyt.
Moottoripuolella tarjolla on luonnollisesti BMW:n tavaramerkiksi muodostuneet suorat kuusisylinteriset moottorit, mutta parhaimmillaan 7-sarjalainen on ollut V12-moottorin kanssa. Vuodesta 2016 saakka 7-sarjaa on saanut myös ladattavana hybridinä, jolloin vuosimallista riippuen keulalla on joko suora neli- tai kuusisylinterinen bensiinimoottori, jota tukemassa on sähkömoottori.
Sähköinen versio 7-sarjalaisesta saapui markkinoille keväällä 2022 ja sen nimeksi tuli sähköautomalliston mukaisesti BMW i7. Siihen (ja polttomoottoriversioonkin) on saatavilla valtava katosta esiin tuleva 31-tuumainen 8K-televisio.
Kun autoltaan haluaa luksusta ja suorituskykyä, BMW:n 7-sarjalaiset ovat mitä verrattomin vaihtoehto. Etenkin jos BMW on tuttu merkki muulloinkin, on valinta varma. Muita vaihtoehtoja samassa kokoluokasssa on jo edellä mainittu Mercedes-Benz S-sarja, sekä Audin A8.