Tesla Model X

Tesla Model X on Teslan kolmas automalli ja perustuu rakenteeltaan Tesla Model S:ään ollen samalla sen katumaasturivastine. Malli esiteltiin vuonna 2012 ja se tuli markkinoille vuonna 2015. Model X on suurikokoinen katumaasturi ja se soveltuu tilojensa puolesta useammallekkin matkustajalle, sillä autossa on istuintilat jopa seitsemälle. Tämän mallin erikoisuus on “haukansiipiovet” eli takaovet, jotka avautuvat ylös ja sivuille.

Tesla Model X on sedan-mallinsa tapaan saanut vuosien varrella pieniä päivityksiä ulkonäköönsä ja sisätiloihinsa, pysyen kuitenkin melko samannäköisenä elinkaarensa ajan. Suurin kasvojenkohotus tuli vuonna 2021 Palladium-päivityksen myötä. Sisätilat kokivat tällöin täydellisen uudistuksen ja saataville tuli kolmimoottorinen Plaid-malli.

Tesla Model X:n kanssa samassa kokoluokassa tarjolla on mm. BMW iX, Mercedes-Benz EQE SUV ja Audi e-tron.

Millaisia turvallisuusominaisuuksia Tesla Model X:ssä on?

Nykyautolle ominaisesti Tesla Model X on kolariturvallinen ja varustettu useilla törmäyksiä ennaltaehkäisevillä toiminnoilla, kuten etu- ja sivutörmäyssuojilla. Tesla Model X ansaitsikin vuonna 2019 täydet viisi tähteä Euro NCAP -turvallisuusluokituksesta ollen luokkansa paras suurten maastoajoneuvojen kategoriassa.

Auton mallista ja varustelusta riippuen sivukamerat huolehtivat, ettei auto poistu vahingossa kaistaltaan ja etukamera varoittaa mahdollisesta törmäysuhasta. Useat varoitukset toimivat äänimerkein ja mikäli niihin ei reagoida, auto tekee itse tarvittavat toimenpiteet. 

Parkkipaikan vahinkoja silmällä pitää Teslan mallista riippuen Sentry-toiminto, joka tallentaa videokuvaa auton ympärillä tapahtuvasta epäilyttävästä liikennihdästä. Oveen lommon jättänyt autoilija on siis mahdollista saada kiinni jälkeenpäinkin, vaikka itse et osunut paikalle aiemmin.

Mitkä ovat Tesla Model X:n akku- ja moottorivaihtoehdot?

Tesla Model X on saatavilla useilla eri akku- ja moottorivaihtoehdoilla, vaikka nykyään uutena saa hankittua vain kahta eri mallia. Pisimmälle kantavat mallit ovat Long Range -mallimerkinnällisiä, nelivetoisia versioita. Aiemmin akkukoon tunnisti auton mallimerkinnästä – 90D piti sisällään 90 kWh:n akun ja 100D 100 kWh:n akun. Nykyään Tesla ei erittele autojensa akkukokoa, mutta olettaa sopii, että isoimmissa malleissa on vähintään 100 kWh:n akku.

Räjähtävimmän kiihtyvyyden tarjoaa kolmimoottorinen Plaid-malli, jossa tehoa on jopa 1020 hevosvoimaa, mikä singauttaa ison möhkäleen sataseen hieman yli kahdessa ja puolessa sekunnissa. Pisimmälle pääsee Long Range -malleilla, jotka menevät yli 500 kilometriä reaalimaailmassakin. Millään Model X -mallilla et jää muun liikenteen jalkoihin.

Millainen on Tesla Model X kantama ja latausteho

Kantamalla tarkoitetaan matkaa, jonka voi kulkea yhdellä latauksella. Uusimpien mallien kantamat ovat yli 500 kilometriä ja malliston kantamat vaihtelevat noin 250–500 kilometrin välillä, keliolosuhteista ja kuljettajan ajotavasta riippuen. Lisäksi sähköautoissa rengastus vaikuttaa herkästi kantamaan, joten pienemmillä vanteilla ja laadukkaammalla kumilla pääset pidemmälle.

Maksimilatausteho malleissa ennen Palladium-päivitystä oli noin 140 kW ja päivityksen jälkeen 250 kW. Pikaladatessa puolen tunnin huoltotauon jälkeen pääsee siis jatkamaan mukavasti matkaa mallista riippumatta. Asiointilatauksen teho vaihtelee auton sisäisestä laturista riippuen noin 11–17 kW:n välillä.

Millaiset ovat Tesla Model X:n sisätilat?

Model X:n ohjaamo on Teslalle ominaisesti hyvin avara pitkälle ulottuvan tuulilasin ja lasikaton ansiosta. Huomio kiinnittynee luonnollisesti keskellä olevaan näyttöön, jonka kautta ohjataan valtaosaa auton toiminnoista. Näyttö oli pystysuuntainen ennen Palladium-päivitystä, jonka myötä se kääntyi vaakatasoon. Ratin takaa löytyy myös erillinen mittaristo, jota ei esimerkiksi Model 3 tai Model Y -malleissa ole.

Se mitä ratin takaa ei löydy uusimmissa malleissa Palladium-päivityksen jälkeen on vilkku- ja vaihteenvalitsinvivut. Ne siirtyivät rattiin ja keskinäyttöön.

Päivitykset ovat tuoneet lisää mukavuutta myös matkustamoon, sillä penkkejä on muotoiltu tukevammiksi niin edessä, kuin takanakin. Auto on saatavilla viisi-, kuusi-, tai seitsenpaikkaisena. Uusimmissa malleissa takapenkkiläisiä viihdyttää keskikonsolin takaosassa oleva näyttö. Takapenkkiläiset voivat nousta sisään huomiota herättävistä haukansiipiovista, jotka aukeavat sivulle ja ylöspäin.

Millaista teknologiaa Tesla Model X:ssä on?

Tesla Model X:ssä on kuljettajaa avustavia Autopilot-järjestelmiä, jotka vähentävät kuormitusta ajon aikana ja parantaa ajokokemusta, sekä yleistä turvallisuutta matkan aikana. Järjestelmä vaatii kuitenkin tarkkaavaisen käsiparin ohjauspyörään, eikä kyseessä ole itsestään ajava auto.

Järjestelmän eri tasot ovat:

  • Autopilot adaptiivisella vakionopeudensäätimellä ja automaattiohjauksella. Järjestelmä sovittaa nopeuden ympäröivän liikenteen mukaan ja pitää auton omalla kaistallaan.
  • Paranneltu autopilot Summon-toiminnolla, autoparkilla ja automaattisella kaistanvaihdolla. Summon-toiminto pysäköi auton ahtaaseenkin tilaan mobiilisovelluksen avulla.
  • Täysin itsestään ajava ominaisuus, FSD, joka yhdistää autopilotin ja parannellun autopilotin toiminnot, sekä liikennevalojen ja stop-merkkien tunnistustoiminnon. Järjestelmä on vielä kehitteillä ja tulee sisältämään tulevaisuudessa myös automaattiohjauksen kaupunkiajossa.

Kenelle Tesla Model X sopii?

Mikäli etsit hyvin tilavaa täyssähköistä katumaasturia, on Tesla Model X loistava valinta. Autoon mahtuu penkit kaatamalla vaikkapa maastopyörä, ilman että irroitat eturengasta erikseen.