Autoteillä alkaa näkyä varmoja kesälomakauden merkkejä. Venetrailerit ja asuntovaunut toistensa jälkeen liikkuvat kohti määränpäitä. Ihan jokaisella autolla ei kannata tai saa lähteä vetämään kovin painavaa kuormaa, joten pysähdytäänpä hetkeksi levikkeelle ja tarkastellaan vetomassaan liittyviä tekijöitä.
Vetomassa, jarrullinen massa, jarruton massa. Tutulta kuulostavia termejä…
Tutun kuuloista, kyllä, mutta mitä ne pitävät sisällään? Otetaan esimerkiksi tavallinen, kuomuton peräkärry. Se on yleensä jarruton, joten se kuuluu Traficomin O1-luokitukseen. Enimmäismassa saa siis olla 750 kiloa. Kärry itsessään painaa koosta riippuen noin 200 kilon verran, joten tavaraa saa olla kyydissä viitisen sataa kiloa. Tämän lisäksi vetoautoon voi välittyä 10 % kuormitus enimmäismassasta, eli teknisesti suurin sallittu massa on tällöin 825 kiloa, josta akselilla on oltava 750 kiloa. O1-luokan perävaunun kanssa saa nykyään ajaa enintään 100 km/h, joten tien tukkeena ei tarvitse enää olla – kunhan muistat turvallisuuden satasen vauhdissa.
Yli 750 kiloa painava perävaunu luokitellaan O2-luokkaan ja sen enimmäismassa saa olla 3500 kiloa. Yleensä yli 750 kilon kantavuudelle luokitellut peräkärryt, trailerit ja asuntovaunut on varustettu jarruilla, sillä sallittu jarruton massa on lähestulkoon aina 750 kiloa. O2-luokan perävaunulle pätee sama kymmenen prosentin sääntö vetoautoon kohdistuvasta massasta, kunhan akselipaino ei ylitä 3500 kiloa.
Katumaasturit, jotkut pakettiaut ja isot maasturit kykenevät vetämään 2500 kilon ja sen ylittäviä massoja. Valikoimassamme on tällä hetkellä yli 100 autoa, jotka soveltuvat isojen kuormien kiskomiseen.
Paljonko koukku kestää? Mistä löydän auton vetomassan?
Auton vetokyky ja peräkoukun kantokyky ovat tapauskohtaisia, mutta useimmissa tapauksissa tavallinen 750 kilon jarruton peräkärry ei aiheuta vetokoukulliselle autolle ongelmia. Jarrullisen perävaunun kohdalla esiintyy kuitenkin merkittävästi vaihtelua auton koosta ja tehosta riippuen. Oman autosi jarrullisen ja jarruttoman vetomassan voit tarkistaa rekisteriotteesta, missä ne on eritelty toisistaan.
Entäpä se aisapaino, eli koukulle tuleva paino sitten?
Kuten edellä mainittiin, Traficomin mukaan vetoautoon voi välittyä 10 % kuormitus enimmäismassasta. 750 kilon lastia kiskoessa siis 75 kiloa ja 3500 kilon kuormaa rahdatessa 350 kiloa. Käytännössä 350 kilon aisapaino ei toteudu koskaan, auton kestävyyden rajat ja fysiikan lait tulevat sitä ennen vastaan. Suuremmissa, tehokkaissa dieselmaastureissa aisapaino voi olla parhaimmillaan useita satoja kiloja, mutta pääosin raja on vajaan sadan kilon tuntumassa.
Perävaunua lastatessa, varsinkin kuljetuskäytössä, painopisteeseen tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Liian peräpainoinen kärry voi pahimmillaan nostaa joissain tilanteessa vetoauton keulan ilmaan tai aiheuttaa yllättäviä heittoja ohjauksessa ja liian keulapainoinen aiheuttaa liiallista rasitusta auton vetokoukulle ja peräpäälle. Pieni keulapaino on kuitenkin aina parempi kuin pieni peräpaino, jotta ajettavuus säilyy. Jos kärryn saa nostettua melko vaivatta koukulle, aisapainoa on yleensä sopivasti, mutta jos kiinnittäminen muistuttaa raskasta maastavetoa salilla, tai nostaminen ei vaadi ollenkaan voimaa, painopiste kaipaa säätämistä.
Perävaunujen massoista ja niiden sääntelystä voi lukea lisää Traficomin sivuilta.
Entäpäs sähköautot. Mitenkäs niiden vetomassa ja vetokoukku?
Valtaosalla sähköautoista voi vetää 750 kilon jarrutonta perävaunua, eli kaatopaikka- ja muuttokeikat, sekä risukuormat saa hoidettua helposti. Tarkista kuitenkin ostohetkellä, onko autossa koukkua jo ennakkoon, useassa tapauksessa niitä ei ole mahdollista asentaa jälkikäteen. Esimerkiksi joissain vetokoukuttomissa Tesloissa sallittu vetomassa on 0 kg, jonka myötä jälkikäteen asennus ei ole sallittua.
Joissain sähköautoissa on poikkeuksellisen pieniä sallittuja vetomassoja, kuten Kian e-Soulin ja Hyundain Kona Electricin tapauksessa, joiden kohdalla puhutaan muutamista sadoista kiloista. Tällöin koukku on pääasiassa lisätavaran, kuten pyörien kuljetusta varten.
Suuremmat ja tehokkaammat sähköautot, kuten Audi e-tron ja Tesla Model X kykenevät vetämään jo isojakin massoja.
Auto on pakattu, perävaunu on kiinni ja kaikki on valmiina. Matka voi alkaa!
Ennen kuin starttaat, riittäähän ajokortissasi kirjaimet?
B-luokan ajokortti sallii 3500 kilon yhdistelmän kuljettamisen. Perävaunun painolle ei ole rajaa, kunhan yhdistelmä ei ylitä edellä mainittua painomäärää. Erillisellä B/96-yhdistelmän ajokorttiluvalla saa kuljettaa 4250 kiloon asti olevaa yhdistelmää, ja sen ylittävään vaaditaan jo BE-kuokan kortti. BE-kortilla saa kuljettaa jo 3500 + 3500 kilon yhdistelmää, joten se riittää varmasti useimpien tarpeisiin.
Esimerkiksi reippaat 2000 kiloa painavan Audi Q7:n kanssa perään laitettavan kuorman kanssa saa olla jo todella tarkkana, etenkin jos kyydissä on matkustajia. B-kortin sallima 3500 kilon yhdistelmä tulee nopeasti vastaan, jos koko perhe on lähdössä asuntovaunun kanssa liikkeelle. 1600–1800 kilon farmariautollakin voi tehdä tiukkaa, jos tavaraa ja ihmisiä on autollisen verran ja perään laitetaan isohko merikelpoinen vene.
Perävaunun vetämiseen liittyviin ajokorttiluokkiin voi tutustua tarkemmin Traficomin sivuilla ja ajokorttiluokkien määritelmät löydät tästä.
Nyt kaikki on tarkistettu – kohti kesäbaanoja siis!
Toivotamme oikein leppoisia kilometrejä! Ja jos tuntuu siltä, että vetoauton voisi vaihtaa ennen pidempää kesälomareissua, voit suodattaa autovalikoimamme jarrullisen vetomassan mukaan. Meillä on tällä hetkellä yli 1100 autoa, joilla voi vetää 1800 kilon kuormaa!