Uutiset – 22.04.2022

Katumaasturi on mökkitien kuningas, mutta pääsisikö farmarillakin perille asti?

Katumaasturi on mökkitien kuningas, mutta pääsisikö farmarillakin perille asti?

Katumaastureiden suosio ei osoita hiipumista vieläkään. Korotettu maavara kelpaa huonokuntoisten mökkiteiden kansalle. Vuonna 2021 uusien autojen myyntitilastojen kymmenen kärkeen mahtui peräti neljä katumaasturia. Toyota RAV4 ja Volvon XC60- ja XC40-mallit tulivat ennen katumaastureiden perinteistä kuningasta, Nissan Qashqaita.

Myydyimmät autot olivat kuitenkin sellaisia, joita saa myös farmariautona ja sedanina. Kannattaako siis hankkia katumaasturi mökkitietä varten, vai pärjääkö farkullakin loppupeleissä?

Katumaasturissa saan korkean maavaran, mutta mitenkäs tilat ja ajo-ominaisuudet?

Korkea ja jykevä ulkomuoto saattavat jopa hieman hämätä, sillä farmari on yleensä tilavampi vaihtoehto, kuin katumaasturi. Otetaampa vertailuun viime vuoden myydyin automallimme, Volkswagen Passat. Samasta hintaluokasta napataan katumaasturiverrokiksi saman merkin Volkswagen Tiguan.

Jo fyysisiä mittoja vertaillessa käy selville, että farmarimallinen Passat on lähes 30 senttimetriä pidempi auto, kuin Tiguan. Se näkyy selvästi sisätiloissa niin peräkontin koossa kuin takamatkustajien istuinmukavuudessakin. Korkeutta Passatilla on vajaa 20 senttiä vähemmän. Eli Tiguaniin noustaan kyytiin ja voit seurata liikenteen menoa paremmalta näköalapaikalta, mutta takapenkin osasto ei ole välttämättä niin tyytyväinen, kuin Passatissa olisi. 

Korkeamman maavaran myötä mökkitiekään ei tunnu raapivan pohjaa, mutta mutkiin ei ajeta yhtä kovalla innolla, kuin Passatilla. Korkeampi painopiste nimittäin vaatii jousitukselta enemmän, jotta auto ei kallistele kaartaessa. Kyytikin saattaa tuntua hieman kovemmalta.

No onhan ”sporttisiakin” katumaastureita olemassa, jotka eivät kavahda kaarteita?

Näin on. Sporttista tai henkilöautomaista katumaasturia kaipaava kääntyy suurella todennäköisyydellä BMW:n puoleen.

Otetaan ensin farkkumalli vertailuun. Bemareista kysytyin farmarimalli on 5-sarjalainen. Kuten aiemmin Bemareita ja Volvoja verratessamme totesimme, uusin 5-sarjalainen on mitoiltaan edustustasoa. Farmarimalli on melkein viisi metriä pitkä ja lähes kaksi metriä leveä. Samasta hintaluokasta katumaasturiverrokiksi valikoituu malliston keskimmäinen, BMW X3

Mittanauhan kanssa tutkiessa X3 on yli 20 senttiä lyhyempi kuin 5-sarjalainen, mutta toisaalta se on 20 senttiä korkeampi. Mittasuhteet kääntyvät suoraan auton sisätiloihin. Takapenkkiläiset matkustavat farkussa mukavammin ja maasturi vetää takakonttiin korkeampaa, mutta lyhyempää tavaraa. Jos takapenkkiläiset sulattavat hieman pienemmät tilat, valinta on tilojen osalta pitkälti makuasia.

Jos kesäpaikka sijaitsee hyvien tieyhteyksien varrella, on 5-sarjalainen varma valinta. Kilometrit taittuvat kyllä X3:llakin, mutta ihan moitteetta se ei pysty korkeampaa maavaraansa piilottamaan, vaikka henkilöautomaisempi ajokokemus siitä välittyykin verrattuna Volkswagenin Tiguaniin. 

Katumaasturista ja farmarista taisi olla joku ”hybridimallikin”?

Pitää paikkansa. Jo ennen katumaasturibuumia mm. Audi ja Volvo valmistivat korotettuja farmarimalleja Allroad- ja XC- lisänimikkeillä. Nykyään Volvon XC-nimike on varattu maasturimalleille, ja farmarit ovat saaneet lisänimen Cross Country. Nämä korotetut farmarit erottaa matalammista sisarmalleistaan yleensä helmalevikkeistä, jotka ovat usein maalaamatonta muovia.

Tilojen tai ajettavuuden suhteen ei tarvitse tehdä kompromisseja ja samalla saa korkeamman maavaran, jolla pääsee huonommallekin mökkitielle. Yhtä korkealta maailman menoa ei pääse tarkastelemaan kuin maasturista ja helmalevikkeidenkin ulkonäkö jakaa tehokkaasti mielipiteitä, mutta nämäkin ovat varteenotettava vaihtoehto autoa miettivälle.

Farmari, korotettu farmari, katumaasturi… Minkä näistä nyt sitten valitsisi?

Valinta näiden vaihtoehtojen väliltä kannattaa tehdä pitkälti omien vaatimusten ja mieltymysten mukaan. Katumaasturia hankkiva ei välttämättä tarvitse korkeaa maavaraa mökkitietä varten, vaan autoon halutaan nousta tai istuutua, eikä laskeutua maan tasalle.

Perusfarkkujakin saa nelivetoisina, joten jos mökkitie ei ole tavattoman huonokuntoinen talvellakaan, pärjää hieman matalammallakin maavaralla, jos jokainen rengas kiskoo autoa eteenpäin. Katumaasturin valitsevan kannattaa pitää mielessä se, että ylläpitokustannukset tulevat olemaan hieman korkeammat, sillä painoa on enemmän ja renkaat ovat suuremmat.

Meiltä saat allesi auton, kun olet tehnyt valinnan farkun ja maasturin välillä. Ja jos et vielä oikein tiedä, kumpi sopisi sinulle paremmin, myyjämme auttavat sinua tekemään varman valinnan.

Tutustu farmariautoihin tästä linkistä ja maastureihin tästä linkistä!