Sähköautot – 14.09.2023

Polttoainepumpulta latauspistokkeelle – Kuinka sujuu sähköautoilu ilman kotilatausmahdollisuutta?

Tässä juttusarjassa seurataan työntekijämme Teemu Sorosen siirtymää sähköautoiluun. Hän selvittää ja kertoo oman kokemuksensa kautta, kuinka sähköautolla selviää ilman kotilatausta. Juttusarjan toisen osan voit lukea tästä linkistä

 

Pari viikkoa sitten sitten elokuun viimeisenä päivänä kävi niin, että ruuvailin rekisterikilpiä paikalleen uuteen autooni, sähköiseen sellaiseen. Diesel-autoilu päättyi osaltani ainakin toistaiseksi, sillä vuosittaiset ajokilometrit vähenivät merkittävästi taannoin. Se laukaisi pohdinnan siitä, pärjäisinkö sähköautolla, vaikka kotonani ei ole mahdollisuutta ladata autoa. Tämä pohdinta kesti kolmisen kuukautta ja kulminoitui kahden päivän ostospurttiin.

Taloyhtiön parkkihallin ahtaassa betonipylvään viereisessä ruudussa majaansa pitää nyt Tesla Model S Long Range, vuosimallia 2020. Ruudussa, johon auto nippa nappa mahtuu ja jossa ei ole mahdollista ladata autoa lainkaan. Miten siis sujuu tuoreen sähköautoilijan arki ilman kotilatausmahdollisuutta? 

Valitsemalla suuriakkuisen auton ratkaistaan jo yksi “ongelma”

En valinnut Model “Ässää” vahingossa. Long Range -malli Raven-päivityksellä pääsee yhdellä latauksella WLTP-standardin mukaan 600 kilometriä suuren 100 kilowattitunnin akun ansiosta. Paperilla auton sähkönkulutus on noin 19 kWh/100 kilometrillä, minkä saavuttaa helposti sekalaisella arkiajolla, joka koostuu pääasiassa moottoritiematkoista töihin ja taajama-ajeluista muihin menoihin.

Karkealla laskennalla kantama on siis 500–550 kilometrin väliin ihan tuosta vaan, eli luvattuun 600 kilometrin kantamaan pääsee kun hieman laittaa jäitä hattuun anoppilaan ajaessa. Niin sanottu “range anxiety” (olkoon suomeksi vaikka “kantama-ahdistus”) loistaa poissaolollaan, kun täydellä akulla ennustettu luku riittää määränpäähän asti. 

60 prosentin akkukapasiteetilla ennustettu kantama on 336 kilometriä. Lyhyellä matikalla täydellä akulla mentäisiin siis noin 560 kilometriä. Ennuste muuttuu ajotyylin ja käytetyn energian mukaan dynaamisesti.

Kulkemisien pieni uudelleenjärjestely tuntuu olevan ratkaisu – ainakin ajatuksen tasolla

Myönnettäköön myös, että aivan mikään täysin pystymetsästä sähköautoon vaihtava en ole. Olen ajanut pienemmällä Tesla Model 3 -mallilla monta reissua Etelä-Suomeen ja yhden mutkan Norjaankin. Auton lataaminen tien päällä ja jonkintasoinen reittisuunnittelu on siis hanskassa, sekä käsitys siitä, millaisia latausvaihtoehtoja autoille on. Viisi eri äppiä liitettyine luottokortteineen on myös valmiina.

Ajoa tulee säännöllisesti viikoittain noin 200–300 kilometriä, joten nopeasti lyhyellä matikalla laskettuna täyteen lataaminen kerran pariin viikkoon pitäisi riittää. Akku kuitenkin purkautuu hiljalleen auton seistessä, eli latauskertojen määrä riippunee siis kulkemisistani, lataustehosta sekä -ajasta. 

Ratkaisu kotilatauksen puuttumiseen on kuntosaliharrastukseni. Neljästä kerrasta viikossa kaksi kun vaihdan ketjun eri toimipisteelle, saan iskettyä auton asiointilatauspisteeseen (AC) kiinni viereisen marketin parkkipaikalla pariksi tunniksi. Ajo- eikä kävelymatkaa tule varsinaisesti lisää mihinkään suuntaan, kun lähden kyseiselle salille suoraan työpaikaltani. 25 senttiä kilowattitunnilta kuulostaa kotilataukseen tottuneelle konkurssilta, mutta entisenä dieselautoilijana hykertelen hintaeroa. 

“Miksi et vain pikalataa joka kerta kun käyt kaupassa?”

Erinomainen kysymys. Pikalataushan (DC) olisi kaikista helpoin ja silti edullisempi vaihtoehto kuin dinosaurusten jäänteillä hurruuttelu. Tutkimukset kuitenkin osoittavat, että jatkuva pikalataaminen heikentää akun kokonaiskapasiteettia ja virranvastaanottokykyä pitkässä juoksussa. 

Satunnainen pikalataaminen esimerkiksi matka-ajossa ei vaikuta merkittävästi, kun autoa lataa välillä myös hitaasti asiointilatauksella. Kotilataajallehan tämä ei ole ongelma, mutta töpselittömänä tämä tulee ottaa huomioon.

Teslan tarkistusjärjestelmä ei pidä paperista

Käyttöönotto autolle kävi myös melko mutkattomasti. Auton asetuksista sai säädettyä mieleiset kiihtyvyys-, jousitus-, ohjaus- ja hidastusasetukset, sekä luonnollisesti penkin, ratin ja peilien asennon. Tallennus omalle profiilille ja eikun menoksi.

Kahvojen esiintyöntymisen ja avaimettoman sisäänkäynnin kanssa oli aluksi ongelmaa, sillä avaimessa oli nahkakuori päällä. Patteri oli sen verran heikko, että kuori esti avaimen tunnistuksen, jonka myötä saatoin näyttää hieman hoopolta kuntosalin pihalla kahvoja paukutellessani. Patterinvaihdolla tästäkin selvittiin.

Auton omistajuuden siirtäminen on periaatteessa helppo prosessi, etenkin jos entinen omistaja on muistanut poistaa auton käyttöoikeuden itseltään. Tässä tapauksessa sitä ei oltu tehty. Oikeuden autoon saa siirrettyä itselle, kun toimittaa rekisteröintitodistuksen Tesla-sovelluksen kautta ja suorittaa pari rastia auton kanssa.

Toimitin paperisesta rekisteröintitodistuksesta ja ajokortista kuvat samantien ostopäivänä eteenpäin, mutta ne eivät jostain syystä kelvanneet siirtoon viikon aikana. Kuvakaappaukset Traficomin sivuilta vastaavista dokumenteista sen sijaan menivät läpi tunnissa ja auto siirtyi tililleni. Ne sisälsivät tismalleen samat tiedot, mutta ilmeisesti automatiikka tai tarkistava ihminen eivät tykänneet paperista.


Mobiilikäytön poistaminen ei onnistunut ilman edellisen omistajan tunnuksia, ennen kuin auto siirrettiin tililleni. Periaatteessa entinen omistaja saattoi siis nähdä, missä autolla ajetaan, mikäli hänellä oli Tesla-sovellus vielä käytössä.

Muutoin ensipuraisu autosta on sitä mitä odotinkin, vaikka lopullinen käyttöönotto hieman kestikin. Ilmajousitettu, painava auto lipuu ja hyllyy tiellä tavalla, josta nautin, eikä teholukemissakaan ole valittamista. Kotilatauksen tarpeellisuus, tai oikeastaan sen tarpeettomuus pääsee puntariin lähiviikkoina, kun ajot asettuvat uusiin uomiinsa pistokkeen tahdin mukaan. 

Ensimmäiset treenit ja lataukset on jo tehty uusvanhalla salilla ja ainakin vielä on selvitty. Auton nokka suuntaa kohti Kuusamoa tänä viikonloppuna, joten pidempikin matka tulee ajettua heti. Näistä lisää seuraavassa kirjoituksessa.

 

Kirjoittaja on Sakan hallinnon työntekijä. Mielipiteet ovat hänen omiaan, eikä Saka ole yrityksenä niihin vaikuttanut. Auto on työntekijän itse hankkima, eikä tämä kirjoitus vaikuta auton omistussuhteeseen.