Joidenkin autonostajien keskuudessa tuontiauto on edelleen jonkinlainen mörökölli, historiaton auto, jonka edelliselle omistajalle ei voi soittaa ja kysellä, kuinka siitä on pidetty huolta.
Totuus tämän päivän tuontiautoista on toisenlainen. Ne ovat useimmiten kotimaassamme elämänsä aloittaneita autoja paremmin varusteltuja ja vähemmän säiden äärioloille altistuneita. Sähköisten huoltokirjojen ansiosta historiakin tiedetään tarkasti. Mitä muuta tuontiautoista tulee tietää?
Tuontiautot ovat pääasiassa muutaman vuoden ikäisiä ja sähköistettyjä.
Sakan tuontiautojen keski-ikä vuonna 2023 oli noin kolme vuotta. Länsinaapuri on kovassa huudossa niin asiakkaiden ostamien kuin tuotujen autojenkin keskuudessa, sillä Volvo oli automerkeistä molemmissa kärkisijalla – V60 ja XC60 olivat Sakan kaksi tuoduinta autoa
Ladattavat hybridit ja sähköautot ovat tuontiautojen kärkeä. Kalliimman pään autoissa varustelulla on suuri merkitys, jonka puolesta hinnat ovat ulkomailta tuotuna kotimaan autoja edullisemmat. Pelkällä polttomoottorilla kulkevat autot ja itselataavat hybridit ovat myös tilastoissa mukana, mutta ne eivät kilpaile kärkipaikoista.
Tuontiauton historian voi selvittää parhaimmillaan ilmaiseksi, joskus jopa kansainvälisestikin.
Nykyautojen sähköinen huoltohistoria mahdollistaa helpon tarkistuksen sille, että onhan autolle tehty kaikki tarvittava ajallaan. Valtuutetussa huollossa tieto kirjautuu laajempaan tietokantaan, jolloin selosteetkin saa maiden välillä tilattua merkkihuollosta.
Auton koko historiatiedon katsastuksineen päivineen saa esimerkiksi länsinaapurissamme selvitettyä ihan ilmaiseksi paikallisesta Trafista, verrattuna siihen että meillä tiedot ovat varsin suppeita ja saatavilla vain maksua vastaan. Kansainvälisen historian saa selvitettyä kolareiden osalta esimerkiksi Carfaxista.
Miten tuontiauto eroaa niin kutsutusta “Suomi-autosta”?
Kuten aiemmin jo vihjattiin, tuontiautot ovat usein “Suomi-autoja” paremmin varusteltuja. Se johtuu suurimmaksi osaksi siitä, että paikallinen autoverotuksemme on varsin epäsuotuisa, etenkin sellaisten autojen kohdalla, joiden hiilidioksidipäästöt ovat nollaa suuremmat ja moottori tavallista isompi. Hinta voi nousta äkkiä kymmenelläkin tuhannella eurolla korkeammaksi verrattuna pienipäästöisempään autoon.
Ulkomailla varusteita on siis monesti raksittu hövelimmällä kädellä kuin meillä ja tavallisen oloisesta Volvostakin voi löytyä vaikkapa nahkainen kojelauta – varuste jota et osannut aiemmin edes ajatella tai kaivata.
Sääolosuhteet ovat myös etelämpänä suotuisammat, eikä teille kylvetä suolaa samalla tahdilla kuin meillä. Alustan osat ja kori voivat myös olla paremmassa kunnossa sadan tuhannen kilometrin jälkeen, verrattuna siihen jos sama matka olisi ajettu täkäläisillä teillä.
Käsin poimittuna ulkomailta liikkeeseen tuotu auto on siis usein kotimaisen verrokin tasolla hinnassaan, mutta varusteiltaan huomattavasti runsaampi ja parempikuntoisempi. Voit käytännössä saada enemmän autoa samaan rahaan!
Harvinaisemmat mallit ovat usein vain tuontitavaraa.
Suomeen ei tuoda ihan jokaista automallin variaatiota mitä valmistajilla on tarjota, sillä maahantuojat ottavat huomioon historialliset myyntiluvut ja kysynnän yleisellä tasolla. Isompia moottoreita tai tehokkaampia malleja joutuu siis usein etsimään ulkomailta käytettynä, sillä niillä ei ole riittävästi kysyntää uutena.
Kannattaako tuontiauton ostaminen?
Sanotaan niin, että tuontiautoja ei tarvitse ainakaan karsastaa tai välttää. Lähtökohtaisestihan auto kannattaa valita niin, että siinä on kaikki tarvitsemasi varusteet ja se tietty oikeanlainen tunne, mikä syntyy siitä, että auto on täydellinen valinta. Jos auto sattuu olemaan tuontiauto, niin siitä ei varsinaisesti ole mitään haittaakaan.