Ennakoiva ja säästeliäs ajotapa korostuu sähköautolla ajaessa kun “tankkaaminen” ei ole vielä ihan niin nopea operaatio kuin bensapumpulla käydessä. Tässä tapauksessa ei mennä pisaralla pisimmälle, vaan kilowatilla kevyemmin, joten nappaa sähköautoilijan säästövinkit talteen tien päälle!
Pitkää matkaa ajessa navigaattorin käyttäminen helpottaa suunnittelua
Lähes kaikissa sähköautoissa sisäisen navigaattorin käyttö helpottaa huomattavasti reitti- ja lataussuunnittelua. Navigoidessa määränpäähän auto osaa laskea alustavan arvion kulutuksesta ja tarvittavista latauspysähdyksistä matkan varrella, mikä auttaa etenkin uutta sähköautoilijaa löytämään sopivat taukopaikat.
Usein sisäistä navigointijärjestelmää käyttäessä auto aloittaa akun valmistelun latauspysähdyksen lähestyessä. Akkua lämmitetään hieman ennakkoon, jotta se pystyy vastaanottamaan virtaa mahdollisimman tehokkaasti, jotta pysähdys käy jouhevasti.
Ilmanvastuksen merkitys korostuu sähköautoillessa
Polttomoottorilla huristellessa ei välttämättä tule ajatelleeksi kuinka paljon suksiboksi tai peräkärry lisää auton kulutusta. Sähköllä ajaessa se konkretisoituu kuitenkin selkeämmin. Kattotelineet ja muut kiinnikkeet kannattaakin irroittaa ja laittaa säilöön silloin kun niitä ei tarvitse. Myös ylimääräinen paino lisää vierinvastusta,
Suurin, nopeasti ilmanvastusta nostava tekijä on kuitenkin nopeus. Etenkin etelän moottoritienopeuksilla kiitäessä kulutus nousee nopeasti, jos vakionopeudensäätimeen täräyttää suurimman sallitun nopeuden. Turhat ohittelut ja tiukat kiihdytyksetkin verottavat akkua nopeasti, joten matkaa ajaessa kannattaa pitää kuljettaja tyytyväisenä, sillä rauhallinen ajotapa kantaa pitkälle.
Ilmastointi ja lämmitys rokottavat myös oman osansa
Kelien vaihdellessa lämmityksen ja ilmastoinnin rooli on suuri matkustajien mukavuudessa, mutta sekin vie oman osansa auton kantamasta, varsinkin jos auton viilentää tai lämmittää etukäteen vaikkapa kännykkäsovelluksen kautta kesähelteillä tai talvipakkasilla.
Talvisin sisätilojen lämpenemisessä voi olla suuriakin eroja mallikohtaisesti, kuten Tekniikan Maailman viimeisimmässä talvitestissä selviää. Avuksi on tullut erillinen lämpöpumppu, joka kierrättää mm. akustosta syntyvää hukkalämpöä autoon.
Parasta onkin antaa auton säädellä lämpöä ja viilennystä automaattiasetuksin, jolloin saavutetaan paras tasapaino energiatehokkuuden ja mukavuuden välillä.
Tarkista rengaspaineet ja kuluvat osat, niin autosi rullaa pehmeästi
Oikeat rengaspaineet ja oikeanlainen rengastus pienentävät vierintävastusta merkittävästi, mikä näkyy lisääntyneenä kantamana. Valmistajien ohjeet eivät ole tuulesta temmattuja, vaan niitä kannattaa noudattaa säntillisesti. Sähköautoihin on saatavilla myös niille suunniteltuja renkaita, joissa on otettu huomioon niiden paino, hiljaisuus ja vierintävastuksen merkitys. Niihin kannattaakin investoida, jos aikoo sähköautoilla pitkään. Sähköautoille suunnitelluissa renkaissa voi olla sisällä vaimennusvaahtoa, joilla saavutetaan vielä astetta hiljaisempi ajokokemus!
Sähköautot jarruttavat energian talteenotolla melko voimakkaasti ja joskus ihan pysähdyksiin saakka, jolloin jarrupoljinta tulee poljettua harvoin. Joissain tapauksissa jarrujen käyttämättä jättäminen johtaa niiden osittaiseen jumiutumiseen, joka on ikävä yllätys oli hetki mikä tahansa.
Sähköautolla ajo vaatii hieman opettelua, mutta oma ajotapa löytyy kyllä
Etenkin uutta sähköautoilijaa voi jopa stressata, että riittääkö akku määränpäähän tai mitä jos laturia ei olekaan saatavilla. Tottunut sähköautoilija on varautunut varasuunnitelmilla tai tekee yhden lisäpysähdyksen, jossa nappaa virtaa talteen varalle. Oma ajotapa sähköautoiluun löytyy kyllä ajan kanssa ja uuteen tapaan “tankata” auto tottuu kyllä. Päivittäiseen ajoonhan ihannetilanne on se, että auton saa ladattua kotona täyteen yön aikana – asia mistä polttomoottoriautoilijat voivat vain haaveilla.
Jos olet arponut sähköauton hankintaa ja vinkit luettuasi koet olevasi valmis uuteen, tutustu yli 150 sähköauton valikoimaamme ja tule koeajolle kokeilemaan, jos sähköauto olisi sinulle sopiva valinta!