Uutiset – 22.11.2021

Sakan tuontiautot uudistavat autokantaa ja vähentävät päästöjä

Sakan tuontiautot uudistavat autokantaa ja vähentävät päästöjä

Tuontiautot nähdään autoalalla monesti ongelmana paitsi Suomen autokannan uudistumisen, myös liikenteen päästöjen vähentämisen näkökulmasta. Ainakin oululaislähtöisen Saka Finland Oy:n (Saka) osalta tämä näkemys on kuitenkin virheellinen.

”Jos hieman karrikoidaan, niin monilla tuontiautoihin liittyy mielikuvia maahan tuoduista vanhoista, savuavista dieseleistä”, toteaa Sakan toimitusjohtaja Eero Poukkula.

”Tämä mielikuva on kuitenkin väärä: Esimerkiksi Saka on tuonut viimeisen neljän vuoden aikana Suomen markkinoille noin 20 000 autoa, jotka ovat olleet CO2-päästöiltään keskimäärin pienemmät kuin ensirekisteröidyt uudet autot.”

Tänä vuonna noin neljännes Sakan myymistä autoista, arviolta 7500 kappaletta, tuodaan myyntiin Suomen ulkopuolelta.

Lähes puolet Sakan tuontiautoista kulkee vaihtoehtoisella käyttövoimalla

Tänä vuonna Sakan maahantuomista autoista 47 prosenttia kulkee vaihtoehtoisella käyttövoimalla (hybridi, sähkö tai kaasu) kulkevia autoja. Yli 90 prosenttia lopuista bensa- ja dieselkäyttöisistä autoista on vähäpäästöisiä, tiukimman Euro6-päästöstandardin täyttäviä autoja. 

”Vasta kuluvana vuonna hybridi- ja sähköautobuumin ansiosta uusien autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat Suomessa laskeneet Sakan tuontiautojen tasalle”, Poukkula huomauttaa.

 

VUOSI                            2019  2020  2021 (tammi-heinäkuu)

Sakan tuontiautot, ka   127      116      107

Ensirekisteröidyt, ka     139      123      107

(Lähteet: Autoalan tiedotuskeskus ja Saka)

Tuontiautojen keski-ikä on noin kolme vuotta, eli Saka osaltaan uudistaa suomalaista autokantaa: Suomalaisen auton keski-ikä on tällä hetkellä noin 12,5 vuotta, eli yksi Länsi-Euroopan korkeimmista.  

”Tuontiautot tuoreuttavat ja vihreyttävät Suomen autokantaa”, Poukkula summaa.

Saka Finland Oy

  • Perustettu 2015
  • 24 autokauppaa ympäri Suomea
  • Vahvassa kasvussa: Liikevaihto 2020 noin 360 miljoonaa euroa, 2021 arviolta 500 miljoonaa, kasvuprosentti tänä vuonna noin 40
  • Myyntivolyymi 2021 yli 33 000 autoa eli joka neljäs minuutti Saka-liikkeessä tehdään autokaupat
  • Tuontiautojen osuus noin neljännes
  • Vahvasti digitaalinen peluri: Markkinointi tapahtuu täysin online ja autoista joka kolmas myydään etänä verkon yli