Artikkelit – 23.11.2024

Auton esilämmitys talvella – kuinka pitkään kannattaa lämmittää?

Jotkut onnekkaat lähtevät talviaamuisin lämpimästä tallista sulalla autolla liikkeelle, mutta isolla osalla suomalaisista ei ole lämmintä paikkaa autolle, jonka vuoksi ikkunoiden raaputtaminen jäästä on monelle osa aamurutiineja. 

Auton esilämmitys tolpasta lohko- ja sisätilanlämmittimen tai polttoainekäyttöisen lämmittimen avulla onkin arjen luksusta, jonka myötä aamukahvin voi juoda kiireettä. Kauanko autoa kannattaa esilämmittää talvella ja mitä lämmityksessä kannattaa ottaa huomioon?

Sopiva esilämmitysaika vaihtelee ulkolämpötilan ja kelin mukaan.

Sopiva lämmitysaika voi vaihdella melko paljon säätilojen mukaan. Kun keli on pikkupakkasten puolella, auto voi olla vartin sisäänkin jo hyvin lämmin sisältä. 

Tiukoilla pakkaskeleillä, tai kun tuulilasille ilmestynyt jää on poikkeuksellisen tiukassa kiinni, voi lämmityslaitteen tehosta riippuen mennä jopa puolikin tuntia, jotta sisätilat ovat lämpimänä ja jäät sulana.

Lämmitysaika voi toki riippua myös vaaditun mukavuustason mukaan. Toisille riittää että lasit ehtivät sulaa ja jotkut haluavat hypätä teepaita päällä autoon. 

Miten auton esilämmitys vaikuttaa polttoaineenkulutukseen?

Valmiiksi esilämmitetty moottori käy paremmin ja ekologisemmin pienemmillä päästöillä. Sen lisäksi moottorin elinikä ja “hyvinvointi” on paremmalla tolalla, kun konetta ei rasiteta kylmillä keleillä heti liikkeelle lähtiessä, vaan moottori on jo lähempänä käyttölämpötilaa.

Polttoaineenkulutus pienenee myös huomattavasti, kun polttomoottori on esilämmitetty. Kylmäkäynnistys ja sen jälkeinen aika ennen käyttölämpötilaan pääsyä kuluttaa merkittävästi enemmän polttoainetta, joten pieni esilämmitys on siitä pois. Erityisesti lyhyillä matkoilla vaikutus on suurempi, jos moottori ei ehtisi lämmetä kunnolla ennen määränpäätä.

Miksi auton esilämmitys on tärkeää talvella?

Auton esilämmitys on tärkeää niin mukavuuden, ekologisuuden kuin turvallisuuden näkökulmasta. Valmiiksi lämpimät sisätilat ja sulaneet lasit parantavat ajoturvallisuutta ja näkyvyyttä. Keskittymiskyky paranee, kun kuljettajan ei tarvitse siristellä silmiä huuruisten lasien takaa tai hytistä hetken aikaa kylmässä.

Useissa autoissa lisälämmittimien toiminnan voi ajastaa halutulle ajankohdalle, mikä vähentää hukkalämmitystä. Myös lämmitystolpissa on ennakkoajastimet, jotta turhalta lämmittelyltä säästyttäisiin. Liiallinen lämmitys haaskaa polttoainetta ja tuottaa ylimääräisiä päästöjä. On myös muistettava, että autoa ei saa käyttää tyhjäkäynnillä liian pitkiä aikoja ilman selkeää syytä.

Sähköautokin tarvitsee esilämmitystä talvella.

Vaikka sähköautossa ei ole perinteistä, esilämmitystä vaativaa polttomoottoria, tarvitsevat akut ja sähkömoottorit silti lämpöä energiatehokkaan toiminnan mahdollistamiseksi. 

Akusto ei pysty kylmänä purkamaan ja vastaanottamaan energiaa niin tehokkaasti, kuin sen on suunniteltu toimivan. Siksi sähköauton esilämmitys lämmittää usein myös akustoa sisätilojen lisäksi.

Sähköautoissa on usein lämpöpumppu, joka hyödyntää moottoreista ja akustosta syntyvää hukkalämpöä sisätilojen lämmitykseen energiatehokkuuden nimissä. Jos lämpöpumppua ei ole, autoissa on usein vain tavallinen vastuslämmitys, joka on silti varsin tehokas – vastus lämpenee heti ja tuottaa välittömästi lämmintä ilmaa sisälle. Sähköautot lämpenevät siis nopeammin kuin perinteiset polttomoottoriautot.

Ilman esilämmitystäkin pärjää, mutta se verottaa autoa ja kuljettajaa.

Ilman auton moottorin tai sisätilojen esilämmitystäkin pärjää, mutta samalla menetetään osa mukavuutta, turvallisuutta ja auton hyvinvointia. 

Sekä kuljettajalla että autolla voi olla käynnistymisvaikeuksia kovilla pakkasilla, joten kannattaa miettiä, asentaako nykyiseen autoon vielä lisälämmittimen, tai vaihtaa auton erilaiseen, josta tämä mukavuusominaisuus löytyy.

Tutustu yli 4 000 auton valikoimaamme, joista yli tuhannesta löytyy lisälämmitin niin moottorille kuin sisätiloillekin!