Kesälomakausi on startannut ja juhannuksen ruuhkista päätellen polttoaineiden hinnat eivät ole painaneet lomailijoita. Kävimme läpi aiemmin vetomassaan liittyviä tekijöitä ja nyt vuorossa on vääntävimmät vetoautot!
Isossa maasturissa tilaa riittää eikä puhti lopu kesken.
Suurten maastureiden ehdoton kestosuosikki on Audi Q7. Vuonna 2005 esitelty luksusluokan auto vakiinnutti paikkansa Audin maasturimalliston lippulaivana ennen kuin Q8 esiteltiin vuonna 2018. Q7 tarjoaa valtavat tilat niin etu- kuin takapenkin matkustajille ja kaikkien tavaratkin mahtuvat takakonttiin, vaikka valitsisi hybridimallin Q7 e-tronin. Tavallisesti polttomoottoriautoon ”jälkeenpäin” lisätty hybridiakusto ja sähkömoottori syö takaa tilaa, mutta toisen sukupolven Q7:n suunnittelussa tämä on otettu huomioon, eikä akustoa huomaa takaa lainkaan. Ainoastaan pohjan alla oleva lisätila puuttuu, mutta muuten tavaratila on tasainen.
Ja moottorista puheenollen, hybridimallista ei lopu vääntö eikä teho kesken. Sähkömoottorin kantama yksistään on valmistajan mukaan 50 kilometriä, mutta pääasiassa autoa liikuttaa tehokas kuusisylinterinen dieselmoottori. Audin V6-diesel häivyttää mielikuvat vanhoista, raksuttavista traktorilta kuulostavista dieselmoottoreista. Vain laittaessa kaasun pohjaan sisätiloihin kuuluu mietoa jyrinää, muuten koneen käyntiääntä ei huomaa lainkaan. Hybridijärjestelmän ja polttomoottorin toiminta on myös lähes saumatonta, ja suurin osa kaupunkiajelusta onnistuu sähköllä. Kuski ja kyytiläiset saavat nauttia tasaisesta kyydistä, sillä ilmajousitus suodattaa suuretkin töyssyt pois. Napakamman tuntuman saa valittua Dynamic-moden avulla, mutta silloinkaan meno ei muutu kolisevaksi tai liian kovaksi.
Q7 jaksaa kiskoa suuremmankin luokan kuormaa, kunhan kuljettajalla riittää ajokortissa kirjaimet. Auton 3500 kilon sallittu jarrullinen vetomassa ja 140 kilon aisapaino riittävät kyllä vaativimmallekin matkaajalle. Audiin saa myös peruuttamista avustavia lisävarusteita.
Sähkölläkin saa kiskoa, kunhan vetomassaa riittää ja akku kestää!
Sähköautojen tarjonnan lisääntyessä vetokoukullisiakin autoja on tullut runsaasti markkinoille. Useilla sähköautoilla saa vetää tavallista kevytperäkärryä, mutta raskaampia kuormia varten autolla täytyy olla kokoa ja tehoa. Audin e-tron ja muut vastaavan keskikokoisen luokan sähköautot jaksavat vetää 1800 kilon massaa, mutta sitä suurempia kuormia varten on oikeastaan vain muutama vaihtoehto. BMW:n tunteita ja huomiota herättävä maasturimalli iX 2500 kilon sallitulla massalla voittaa hienoisella erolla Teslan Model X:n, jolla saa vetää 2250 kilon kuormaa.
Tesla on kuitenkin yleisempi näky Suomen teillä ja se on useissa testeissä todettu erinomaiseksi vetoautoksi sähköautoilua kannattaville. Vähintäänkin yhtä ruhtinaalliset – ja lasikattonsa ansiosta avarat tilat tarjoava Tesla kiihtyy hykerryttävää vauhtia. Kuormaa vetäessä kaasujalkaa on kuitenkin syytä hillitä hieman. Äksää on saatavilla myös kuusipaikkaisena, jolloin keskirivillä on vain kaksi penkkiä, sekä seitsenpaikkaisena, jolloin takakonttiin tulee kaksi istuinta. Kulku takapenkeille käy kätevästi erikoisista ”Falcon”-ovista, tuttavallisemmin lokinsiipiovista. Versiosta riippuen tilaa on siis useammallekin kuin muutamalle takamatkustajalle, kunhan matkatavarat mahtuvat mukaan.
Auton Trailer Mode kytkeytyy automaattisesti päälle, jos se tunnistaa perävaunun olevan kytkettynä, mutta ennen liikkeelle lähtöä on kuitenkin syytä tarkistaa, että se on toiminnassa. Trailer Mode rajoittaa auton ajoa avustavia toimintoja jonkin verran. Model X:n aisapaino on 54 kiloa, joten se on syytä pitää mielessä perävaunua liittäessä. Auton kantama saattaa vähentyä suurestikin riippuen vedettävästä massasta, joten kovin pitkiä, latauspisteiden ulottumattomissa olevia reissuja ei kannattane suunnitella.
Tavallisella farmarillakin pärjää useimmissa tilanteissa!
Onnistunut lomamatka ei välttämättä tarvitse sitä suurinta ja tehokkainta vetojuhtaa. Suomen teillä yleinen näky, BMWn: 5-sarjan farmarimalli 520d Touring (F11 & G31), jaksaa vetää 2000 kilon kuormaa perässään. Aivan yhtä vauhdikkaasti se ei lähde liikkeelle kuin Q7 tai Model X, mutta 400 newtonin vääntö jaksaa tehdä töitä ja kuljettaa kohti määränpäätä.
Farmarimalli tarjoaa vähintään yhtä suuret tilat matkatavaroille kuin Model X ja Q7. Takamatkustajilla voi olla hieman tiiviimpi meno, mutta ahtaasti ei tarvitse silti istua! Bemarin jousitus on valmiiksi astetta napakampi kuin muiden autonvalmistajien, joten kyyti on hieman urheilullisemman tuntuista, vaikka vauhtia ei kuormaa vetäessä olisikaan kovin paljoa.
Kuorma kiinni ja kohti kesälomia!
Oman auton vetokyvykkyyden ja rajat tuntee varmasti, jos kilometrejä on ehtinyt kertyä vuosien saatossa. Jos auton rajat tulevat jo vastaan uutta venettä tai vaunua miettiessä, tutustu voimakkaiden vetojuhtiemme valikoimaan. Meillä on yli 150 autoa, jotka jaksavat kiskoa yli 2600 kiloa!