Käyttövoimat – 17.08.2023

Nämä autot ovat käyneet kaupaksi alkuvuonna – “Suuria muutoksia viime vuoteen nähden ei ole”

Nämä autot ovat käyneet kaupaksi alkuvuonna – “Suuria muutoksia viime vuoteen nähden ei ole”

Kasvoimme alkuvuonna lähes 20 prosenttia viime vuoteen nähden. Viimeinenkin patoutunut auton hankinnan ajatus näyttää nyt purkautuvan, joten kysymys kuuluukin – minkälaiset autot menivät kaupaksi alkuvuonna?

“Suuria muutoksia viime vuoteen nähden ei ole, vaikkakin käyttövoimien väliset voimasuhteet ovat eläneet jonkin verran”, aloittaa Sakan myyntijohtaja Olli Pietiläinen.

“Niin kummalliselta kuin se uusien autojen myynnin uutisoinnin rinnalla kuulostaakin, polttomoottoriautot hallitsevat käyttövoimien myyntitilastoja käytetyissä. Niiden osuus myynneistä oli lähes 79 prosenttia meillä, kun viime vuonna vastaava luku oli 82 prosenttia”, hän avaa.

Autoalan tiedotuskeskuksen luvuista selviää, että alkuvuonna 2023 polttomoottoriautojen osuus ensirekisteröinneistä oli 48 prosenttia – dieseleitä näistä oli 6 prosenttiyksikköä. Täyssähköisten osuus oli peräti 32,6 prosenttia. Kasvava kiinnostus sähköistettyjä voimalinjoja kohtaan näkyy Sakallakin.

“Ladattavien hybridien osuus kasvoi parilla prosenttiyksiköllä yli 13 prosenttiin ja sähköautojen osuus yli kolmen prosentin, kun viime vuonna oltiin noin kahdessa ja puolessa”, Pietiläinen kertoo.

Ladattavat hybridit ovat osoittautuneet kiinnostavaksi vaihtoehdoksi autoilijoille, jotka pohtivat täyssähköautoon vaihtamista. Se toimii monelle välimallina, jolla kokeillaan miltä pelkällä sähköllä ajaminen tuntuu ja mukautuvatko omat ajotottumukset sähköauton vaatimuksiin.

“Moni haluaa vielä polttomoottorin tuoman turvan vaikka sähköautojen kantama, lataustehot ja latausverkosto on kehittynyt merkittävästi viimeisten vuosien aikana. Hintatasokin on tulossa pikkuhiljaa alaspäin vaihtoehtojen lisääntyessä”, Pietiläinen toteaa

Rohkeus kokeilla sähköautoilua on selkeästi lisääntynyt kesän aikana. Heinäkuussa Sakalla myydyistä autoista sähköautojen osuus nousi yli 4,5 prosentin ja ladattavien hybridien osuus hätyytteli jo 17 prosenttia.

“Käyttövoimasta riippumatta asiakkaan mieltymykset ja tarpeet ovat se suurin tekijä, joka määrittää mikä auto hänelle lähtee liikkeestä mukaan. Osalle se on sähköauto, osa haluaa polttomoottorin – kaikille käyttövoimille löytyy edelleen oma ostajakuntansa”, Pietiläinen päättää