Artikkelit – 10.01.2024

Onko sähköauto hyvä talviauto?

Viime viikkojen paukkupakkaset laittoivat autot koville, mutta nyt säähän saadaan hetken helpotus lauhtumisen myötä, kunnes kelit jälleen kiristyvät. Polttomoottoriautotkaan eivät välttämättä hyrähtäneet käyntiin, vaan miten kävi sähköautojen? Moni varmasti havaitsi latauspisteillä pientä ruuhkaa pörssisähkön hinnan paisuttua ja kelien ollessa pahimmillaan, mutta ainakin autot liikkuivat. Joten onko sähköauto hyvä talviauto?

Sähkömoottoria ei pakkanen puraise, mutta akku tarvitsee lämpöä

Sähkömoottori käynnistyy säällä kuin säällä, lämpötilasta huolimatta. Se ei vaadi erillistä esilämmitystä toimiakseen kunnolla kuten polttomoottoriverrokkinsa. Sähköauton ajoakku sen sijaan kärsii kylmyydestä jonkun verran, joten sähköautoilijan kannattaa kiinnittää huomiota sen lämmitykseen.

Kylmän ajoakun kyky purkaa, vastaanottaa ja varastoida energiaa on heikentynyt, jolloin auton kiihtyvyys, regeneratiivinen jarrutus ja latausteho on heikompaa kuin lämpimissä keliolosuhteissa. Akun lämmitysmahdollisuus kannattaakin ottaa etenkin silloin huomioon, jos autoa ei voi säilyttää kotona lämpimässä tallissa. Auton valmistaja voi olla myös asettanut rajoituksia sille, kuinka lämpimässä tai kylmässä autoa saa säilyttää ja millaisia aikoja.

Miten sähköauton akkua esilämmitetään?

Lähes kaikissa sähköautoissa on jonkinlainen akun lämmitys, mutta joistain malleista se voi puuttua. Usein esilämmitys on liitetty ilmastoinnin säätöjen yhteyteen, eli kun auton sisätiloja lämmittää lähtöä varten, auto lämmittelee myös akkua. Joissain tapauksissa akun esilämmityksen voi aloittaa myös itsenäisesti, joko auton sovelluksesta tai manuaalisesti auton asetuksista.

Muissa tapauksissa muun muassa lähtöajastus esilämmittää myös akkua ennen sisätilojen lämmitystä. Eli kun tiedät lähteväsi vaikkapa joka päivä töistä kello 17 ja olet säätänyt sen autosta päälle, akut ja sisätilat ovat lähdön hetkellä valmiiksi lämpimänä, jolloin energiankulutus on liikkeelle lähtiessä huomattavasti pienempää, kuin kylmällä akulla ja kylmillä sisätiloilla.

Paljonko akun esilämmitys vie virtaa?

Esilämmitys voi viedä runsaastikin virtaa, etenkin jos autossa on pelkät sähkövastukset ilmalämpöpumpun sijaan, joten se kannattaa ottaa huomioon ainakin tyhjemmällä akulla liikkuessa. Pistokkeen päässä ollessa esimerkiksi kotona esilämmityksen virrankulutuksesta ei tarvitse murehtia. 

Tien päällä matkustaessa kohteeseen navigoidessa auto osaa lämmittää akun latauspysähdyksiä varten, jotta lataaminen käy nopeasti. Tällöin auto kuluttaa hieman enemmän virtaa ajaessa. Kylmän akun virranvastaanottokyky on huonompi kuin lämpimän, joten lämmitykseen kuluvassa energiassa säästää aikaa latauspysähdyksellä.

Kuinka paljon sähköauton kantama pienenee pakkasilla?

Sähköauton kantama pienenee kulutuksen kasvun johdosta, eli ihan samaan tapaan kuin polttomoottoriautossakin polttoaineen kulutus nousee. Efekti sähköautoilijalle on vain suurempi kun kantama on lähtöjään jo pienempi kuin polttomoottoriautossa. 

Otetaan esimerkiksi kuvitteellinen sähköauto, jossa on 80 kWh:n käytettävä akkukapasiteetti. Kesällä matkaa ajaessa kulutus on 18 kWh/100 km, jolloin kantama on noin 440 km. Talvella yli 20 asteen pakkasilla kulutus voikin nousta yli 30 kWh:n, jolloin kantama tipahtaa noin 260 kilometriin tai sen alle. 

Pahimmillaan talvisin ilmoitetusta WLTP-kantamasta saa siis leikata puolet pois. Harvassa on kuitenkin sellaiset tilanteet, jolloin autoilemaan täytyy lähteä paukkupakkasilla ainakaan kovin pitkälle matkalle. Suurinta sähkönkulutus talvisin on pätkäajossa, kun autoa ajetaan kylmilteen ja sisätiloja lämmitetään usein.

Tarvitseeko sähköautoa ajaa hanskat kädessä ja untuvatakki päällä?

Ei tarvitse. Sähköautojen lämmittimet ovat vähintäänkin yhtä hyvät kuin polttomoottoriautoissa. Ne eivät myöskään ole riippuvaisia polttomoottorin toimintalämpötilasta, joten auto puhaltaa lähes välittömästi kuumaa ilmaa sitä pyydettäessä, vaikka se olisikin seisonut pihalla päivän tai pari.

Etenkin esilämmitetyllä autolla on mukava lähteä liikkeelle kun ikkunat ovat sulat, eikä jäärapaa tarvitse etsiskellä. Sähköautoissa on usein paljon ikkunapinta-alaa ja lasikatot, jolloin kylmä voi tuntua välillä hohkaavalta, vaikka autossa olisikin lämmin. Lämpötilan ylläpitokyky onkin sitten auton suunnittelusta, ei käyttövoimasta riippuva asia. 

Onko sähköauto siis loppupeleissä hyvä talviauto?

Sähköauto on loppupeleissä yhtä hyvä, ellei jopa osittain parempi talviauto, kuin perinteinen polttomoottorilla kulkeva auto, sillä se käynnistyy lähes säässä kuin säässä ja sisätilat lämpeävät jopa nopeammin tehokkaiden lämmittimien avulla. 

Kantaman pieneneminen ja etenkin paukkupakkasilla ladatessa kannattaa varautua useampiin latauspysähdyksiin, sekä tietenkin mahdollisiin epäkunnossa oleviin latureihin. Infrastruktuuri niiden osalta on kehittynyt viime vuosien aikana roimasti, joten yhden latausaseman ollessa epäkunnossa toinen ei todennäköisesti ole kaukana.

Sähköautoilu talvella on siis ihan samanlaista autoilua, kuin polttomoottorilla huristellessa. Huomioon otettavat asiat muuttuvat vain hieman eri painotuspisteelle.

 

Löydä sinulle sopiva talvikelpoinen sähköauto 200 vaihtoehdon valikoimastamme!