Vaikka omalla autolla olisi ajanut jo vuoden päivät, saattaa hahmotuskyky välillä herpaantua tiukassa pysäköintitilanteessa. Autossa olevat tutkat tai kamerat voivat silloin pelastaa tilanteen ja auttaa taskuparkkiin. Mitä kaikkea pysäköimistä avustavaa teknologiaa autoissa on nykyään?
Peruutustutka luotaa ja arvioi, kamera varmistaa tilanteen
Ensimmäiset peruutustutkat tulivat markkinoille 80-luvun kieppeillä, mutta ne yleistyivät laajemmin vasta 2000-luvun taitteessa. Perusmalliset pysäköintitutkat laskevat välimatkaa lähestyvään esteeseen ja ilmoittavat etäisyydestä äänimerkillä, joka on usein piippaava. Merkkiäänen äänenvoimakkuus ja tiheys nousee esteen lähestyessä. Usein äänen tukena on kuvaaja, jossa etäisyys autoon näkyy. Kuvaajassa ja piippauksessa on usein varomatka, jolloin “tyhjää” piipatessa.
Tutkien lisäksi monissa nykyautoissa on peruutuskamera, josta etäisyyden voi varmistaa omin silmin. Tutkan piipatessa “tyhjää” kameran avulla voi vielä hivuttautua hieman lähemmäksi. Kamerajärjestelmiä on perustason peruutus- ja etukameroista aina 360 asteen kamerajärjestelmiin asti, jolloin kuvaa näkee koko auton ympäriltä. Usein kehittyneemmissä järjestelmissä on lisäominaisuuksina auton liikerataa kuvaavia suuntaviivoja tai peräkärryn kiinnittämistä helpottava suoraan ylhäältä zoomattu kuva peräkoukkuun.
Yhdysvalloissa peruutuskamerat ovat olleet pakollinen varuste uusissa autoissa vuodesta 2018 alkaen, mutta vastaavaa lainsäädäntöä ei ole Euroopan tasolla määritelty.
Tutkien ja kameroiden lisäksi erilaiset turvallisuusominaisuudet estävät kolhujen syntymisen
Harvalla nykyautolla saa enää parkkipaikkakolhuja aikaiseksi, sillä tutkien ja kameroiden lisänä on usein erilaisia turvajärjestelmiä, jotka jarruttavat autoa automaattisesti, jos kuljettaja jatkaa epähuomiossa lipumista kohti estettä. Joissain tiukoissa tilanteissa nämä automaattijarrutukset saattavat aiheuttaa harmaita hiuksia, jos itse hahmottaa, että auto ei ole osumassa mihinkään, mutta automatiikka päättää pysäyttää kulun. Usein varoituksen tasoa ja tilanteeseen puuttumista voikin säätää oman makunsa mukaan ainakin parkkipaikkanopeuksissa.
Ruutuun ei välttämättä tarvitse peruuttaa itse – peräkärryn kanssa arpovakin kiittää
Erilaisia peruutus- ja pysäköintiassistentteja on ollut markkinoilla jo tovin. Useimmiten pysäköintiassistentti skannaa kameroilla ja tutkilla ympäristöä ja ilmoittaa äänimerkillä pysäköintipaikan löytymisestä. Pysäköinnin aloitettua auto hoitaa ohjaamisen itse, mutta usein kaasun ja jarrun käyttö on vastuusyistä jätetty kuljettajalle.
Peräkärryn kiinnittämistä helpottava kamerajärjestelmä on vain ensiaskel. Kuorman kanssa peruuttaminen voi olla lastista riippuen haastavaa, mutta useilla valmistajilla on tähänkin apureita. Moni valmistaja mahdollistaa “peräkärryn ohjaamisen” toivottuun suuntaan käyttämällä esimerkiksi auton käyttöjärjestelmän ohjausrullaa tai sivupeilien säätönappia.
BMW:llä tuoreimmissa malleissa on myös oma peruutusassistenttinsa. Auto “muistaa” viimeiset ajetut 50 metriä ja osaa peruuttaa saman matkan takaisin. Jos vaikka olet ajanut itsesi kiipeliin etkä uskalla peruuttaa pois, auto osaa tehdä sen puolestasi. Ratti kääntyy itsekseen ja kuljettajan tarvitsee säädellä vain kaasua. Varusteen tarpeellisuudesta voi olla montaa mieltä, mutta eiköhän sillekin ole oma käyttäjäkuntansa.
Ranskalaistyyliset puskuripusut jäävät siis historiaan?
Varusteista riippuen pienimuotoiset parkkipaikkatöytäisyt loppuvat automaattijarrutusten myötä. Suurikokoisten autojen pysäköintikin on helpottunut huomattavasti kun erilaiset kamerajärjestelmät auttavat hahmottamaan mittasuhteita ja liikeratoja tiukoissa tilanteissa. Jos halajat pysäköintiä helpottavan teknologian perään ja omassa autossasi ei ole kaikkia herkkuja, lähes 3 500 auton valikoimastamme löytyy niin itsestään pysäköivää autoa kuin kameroillakin varustettuja kulkineita!