Artikkelit – 03.03.2023

Sujahdatko sporttipenkkiin vai nautitko nahan syleilystä?

Sujahdatko sporttipenkkiin vai nautitko nahan syleilystä?

Penkki on harvoin merkityksettömässä roolissa autoa hankkiessa. Ajomäärästä riippuen siinä saatetaan istua melko suuri osa elämästä, joten itselle sopivan penkin löytäminen voi olla jopa auton valinnan ratkaiseva tekijä. Mitä kaikkea säätövaraa ja teknologiaa arkiselta kuulostava auton istuin voikaan pitää sisällään?

50-luvun vinyylisohvasta voimakkaasti muotoiltuihin kuppipenkkeihin

Autojen penkit olivat pitkän aikaa ihan vain nimensä mukaisesti penkkejä. Yhtenäinen pitkä istuinosa niin edessä kuin takanakin oli aikansa mukainen trendi etenkin Yhdysvalloissa. Velourilla ja vinyylillä päällystetyistä penkeistä on tultu pitkä matka nykyisiin, voimakkaasti muotoiltuihin istuimiin, jotka pitävät matkustajaa tiukasti paikallaan tai toivottavat tervetulleeksi rentoutumaan. Vinyylin sijasta materiaalit ovat pääasiassa kangasta, nahkaa, alcantaraa tai nykytrendin mukaisesti “vegaanista” nahkaa.

Usein autoa valitessa ei tarvitse tyytyä vain yhteen penkkivaihtoehtoon, vaan tarjolla on useita eri tavalla muotoiltuja penkkejä. Perusvarusteinen penkki on yleensä melko neutraalisti muotoiltu, jolloin se sopii hyvin erilaisille kehorakenteille. Sporttiset penkit ovat tavallisesti varsin voimakkaasti muotoiltuja ja istuinosa on kuppimainen, sekä sivuttaistuki tiukka. Roteva kuljettaja talvitakkeineen voi tuntea olonsa melko tukalaksi, ellei säätövaraa ole riittävästi. 

Hiilikuidusta muovaillut kuppipenkit nelipisteturvavaljaineen ovat rata-autoissa tuttu näky, mutta sellaisiakin saa tiukkoihin sporttiautoihin lisävarusteena. Toisessa ääripäässä on nahalla vuoratut luksuspenkit, joiden säätömahdollisuudet eivät mahdu edes kahden käden sormiin.

Yli kymmenellä tavalla säädettäviä penkkejä? 

Kun ynnätään eri suuntien säädöt yhteen, Porschen 14- ja 18-suuntaan säätyvät istuimet taitavat olla markkinoiden säädettävimmät istuimet, eikä BMW:n tuoreimmat Comfort-penkit tule kaukana.

Korkeuden ja etäisyyden säätäminen, sekä selkänojan kallistus ovat peruskauraa ihan tavallisissakin istuimissa, jotka autoihin saa ilman lisämaksua. Istuinosan kallistus tulee usein myös selkänojan kallistuksen kylkiäisenä, jolloin penkistä saa säädettyä “kuppimaisen”.

Laajemman säätövaran joutuu etsimään lisävarustelistauksesta, sillä ristiseläntuki, selkänojan sivuttaistuen säätö, puhumattakaan istuinosan sivuttaissäädöstä eivät löydy “hinnat alkaen”-mallista. Pitkäjalkaiset kiittävät runsaasta reisituensäätövarasta. 

Mercedeksellä on muuten ollut jo jonkin aikaa tarjolla aktiivinen sivuttaistuki urheilullisempiin malleihinsa, jolloin sivuttaistuki säätyy automaattisesti tiukasti mutkaan ajaessa. Ripauksen luksusta elämään saa BMW:n Comfort-istuimista, joiden niskatuesta löytyy säädettävä tyyny, johon pään voi mukavasti painaa, kunhan muistaa pysyä hereillä ajaessa!

Säätövaraa siis riittää, eikä luksus lopu siihen

Säätöjen lisäksi penkkien lisävarusteet ovat monipuolistuneet. Etumatkustajien penkinlämmittimet ovat olleet tavallinen näky jo pitkään, mutta takapenkkiläiset ovat saaneet nauttia lämmöstä vasta hetken aikaa. Lämmitetyt takaistuimet ovat tuttu näky jo ihan tavallisissakin autoissa, mutta istuintuuletus on vielä etumatkustajien herkkua. Ministeritason autoissa, kuten 7-sarjan BMWssä tai Mercedeksen S-sarjalaisessa ne ovat kuitenkin tavanomaiset takapenkkiläisillekin. 

Pidennetyissä edustusautoissa takapenkkiläisillä onkin huomattavasti paremmat oltavat kuin kuljettajalla, sillä usein istuimet ovat erilliset ja ne saa säädettyä melkein makuuasentoon saakka. Jalkojakaan ei tarvitse tällöin roikottaa, sillä integroitu rahi nousee samaa tahtia ylös, kun matkustaja on menossa vaakatasoon.

Lämmittimien ja ilmastointien lisäksi penkit voivat kätkeä sisäänsä hierontatoimintoja, jotka rentouttavat työpäivän jälkeen ja pitävät veren kiertämässä pidemmillä ajomatkoilla. Uusimmissa hierontajärjestelmissä voi myös valita aktiivisen hieronnan, eli auto opastaa kuljettajaa liikuttelemaan kehoa ohjeiden mukaisesti, niin kroppa vetreytyy ajaessa.

Istuimiin saa siis säätöjenkin lisäksi runsaasti luksusta, jotta takapuoli ei jäädy talvella,  paistu kesällä tai puudu pitkällä matkalla.

Jos oman autosi penkki alkoi tuntua tämän jälkeen huonolta…

…kannattaa suunnata nokka kohti lähintä Sakaa ja käydä koeistumassa sinulle mieleisiä autoja! Yli 3 000 auton valikoimastamme löytyy taatusti kehollesi sopiva penkki, mistä löytyy tarpeeksi lisävarusteita.