Artikkelit – 07.12.2022

Älä anna talven yllättää – nappaa talviautoilun vinkit talteen!

Älä anna talven yllättää – nappaa talviautoilun vinkit talteen!

“Talvi yllätti autoilijan” on tuttu otsikko ensimmäisten liukkaiden kelien ja lumisateiden iskiessä. Taannoin Etelä-Suomessa muodostui pitkiä jonoja renkaanvaihtoon, vaikka lumimyräkän tulosta uutisoitiin hyvissä ajoin ennakkoon. Koko maassa on jo pakkasta ja liukasta ja lisää lunta on luvattu koko maahan, joten viimeistään nyt kannattaa tarkastaa oman auton talvivarustus.

Tökkäätkö auton roikkaan, laitatko Webaston päälle…

Lämpimän autotallin luksus ei ole kaikkien saatavilla, vaan talven tullessa autoa voi joutua lämmittämään muilla keinoilla. Moottorin esilämmittäminen etenkin kovilla pakkasilla on kannattavaa, sillä se säästää sekä polttoainetta että itse moottoria. Lisäksi sisätilat lämpenevät nopeammin, kun kone on startatessa lämmin. 

Erillinen polttoaineella toimiva lämmitin, kansankielisesti Webasto (tunnetun brändin mukaan) on suosittu ratkaisu, sillä se lämmittää auton moottorin ja sisätilat nopeasti. Useita malleja pystyy ohjaamaan kännykän kautta, joten käyttö on vaivatonta. Tehokkuudella ja helppoudella on tosin hintansa. “Hinnat alkaen” -mallinakin polttoainekäyttöinen lämmitin on yli tuhat euroa, mutta ottaen huomioon oman käyttötarpeen, aluksi isolta tuntuva summa pienenee äkkiä. Uudehkoissa autoissa tämä lämmitin voi olla tehdasasenteinen lisävarustekin.

Sähköllä toimiva lohkolämmitin ja erillinen sisälämmitin on edullisempi ratkaisu, mutta se rajoittaa käyttöä, sillä kaikkialta ei välttämättä pääse pistokkeeseen käsiksi. Taloyhtiöiden sähkötolpissa sähkönsaanti riippuu lähtöajasta ja omista säädöistä, joka tulee joka kerralla valita erikseen, ellei tiedä aina lähtevänsä aamukahdeksalta liikkeelle.

…vai raaputatko ikkunoita?

Joskus lämmitin jää laittamatta päälle epähuomiossa tai sitä ei ole laisinkaan. Tällöin varten kannattaa pitää huoli, että lumiharja ja jääraappa löytyy autosta. Jääraapan puuttuessa parkkikiekko on myös melko kätevä korvike, kunhan muistaa, että ohut muovirakenne ei kestä kovaa menoa. Lumi ja jää tulee putsata huolellisesti ennen liikkeellelähtöä, sillä iglulla ajaminen on turvallisuusriski sekä itsellesi, että kanssa-autoilijoille.

Jääraapan ja lumiharjan lisäksi talvivarustusta tarkastaessa pieni, kokoontaittuva lapio voi olla hyödyllinen. Ajatus saattaa tuntua hassulta, mutta pitkän lumimyräkän jälkeen auton ympärillä voi olla melkoiset jäätyneet kinokset, jonka läpi yrittäessä esimerkiksi auton puskurit voivat vahingoittua. Lapio on myös kätevä varuste, jos yliarvioi oman auton maavaran ja lumipeitteinen mökkitie haukkaa autosta kiinni.

Mahdollisten hätätilanteiden varalta tarkista auton vararengas tai paikkapullo, sekä varoituskolmio ja ensiapulaukku. Kelit voivat olla petolliset ja auto lähteä otteesta, vaikka ajaisi varovasti. Penkkaan joutuessa heijastinliivi on myös turvaa tuova varuste, etenkin pimeällä. 

Jos oman auton talviominaisuudet eivät miellytä, kannattaa miettiä vaihtoa.

Matala pikkusportti ei välttämättä ole paras valinta talviajokiksi, jos reitille osuu kaupunkiajon ja valtateiden lisäksi pienempiä sivuteitä. Neliveto ja korkeampi maavara on oiva ratkaisu talven tuomiin haasteisiin. Meiltä löydät yli 1 500 nelivetoista autoa, joilla selviät talven yli huoletta. Tutustu valikoimaamme netissä tai tule käymään lähimmässä liikkeessä!