Sakan kolmen viimeisen kuukauden kuulumiset raottavat totuutta sähköautobuumin takana. Käytettyjen autojen kaupalla diesel on edelleen kuningas ja sähköautojen osuus jää marginaaleihin. Sakan liiketoimintajohtaja Petri Poukkula täräyttää nyt luvut pöytään.
”Hieman alle kolme prosenttia. Sen verran on käytettyjen sähköautojen osuus myydyistä autoista viimeisen kolmen kuukauden aikana. Möimme viime vuonna yli 33 000 autoa, joten siitä voi hakea suuntaviivoja, kuinka isosta määrästä puhutaan. Dieselin kuolemaa saa siis vielä odottaa”, Poukkula lataa.
Dieseleiden osuus Sakan myynnistä samalta aikaväliltä oli hieman alle 42 prosenttia. Bensiinillä kulkevia myytiin noin 38 prosenttia. Loput ovat muita käyttövoimia, sekä hybridivariantteja polttomoottoreista. Vaikka vaihtoehtoisten käyttövoimien kiinnostus on ollut pitkään nousussa, useimmat päätyvät silti polttomoottoriin.
”Sähköautoja kysytään vaihtotilanteessa entistä enemmän, mutta useimmat päätyvät edelleen polttomoottorilla kulkevaan autoon. Myyjämme selvittävät aina asiakkaan todellisen tarpeen perin pohjin ja auttavat asiakasta tekemään parhaan valinnan. Väkipakolla mitään ei lähdetä myymään”, Poukkula kertoo, avaten samalla Sakan myyntifilosofiaa.
”Diesel on edelleen myyntitilastojen ykkönen, vaikka uutisointi sitä kohtaan on ollut armotonta etenkin alkuvuonna. Adbluen hetkelliset saatavuusongelmat Ukrainan sodan vuoksi, dieselin ja bensiinin hinnannousu, kaavaillut päästörajoitukset… Yksikään otsikko ei ole ollut suotuisa, mutta kauppa käy silti, sillä dieselissä on edelleen omat etunsa muihin käyttövoimiin verrattuna”, Poukkula jatkaa.
Suomessa on yli 2,8 miljoonaa liikennekäytössä olevaa autoa, joista reilut 30 000 on täyssähköautoja. Koko autokantaa ei siis sormia napsauttamalla sähköistetä. Päivinä, jolloin liikenteessä on odotettavissa ruuhkia, saattaa latureillakin joutua jo jonottamaan, mutta verkosto onneksi kehittyy kysynnän kasvaessa.
Isolla ajoakulla ja pitkällä kantamalla varustetut sähköautot ovat kuitenkin kalliita. Itse ajaminen on toistaiseksi huokeaa, sillä pikalatureiden hinnoittelut eivät ole vielä muuttuneet yleisesti nousseesta sähkönhinnasta huolimatta. Kotilataajan kilometrihinta määräytyy suoraan oman sähkösopimuksen mukaan. Laittamalla omat ajotottumukset ja vaatimukset autolle järjestykseen, selviää sähköauton potentiaali omaksi ajokiksi helposti.
"Sähköautohan on osalle erinomainen valinta"
”Sähköautohan on osalle erinomainen valinta, varsinkin jos mahdollisuus kotilataukselle on, ja pitkien säännöllisten ajomatkojen varrella on tehokkaita latureita. Valikoimakin on nykyään monipuolinen ja autot hiljaisia sekä tehokkaita. ”Sähköautobuumi” näkyy kyllä meilläkin, sillä tietyt mallit myydään käsistä”, Poukkula huomauttaa.
Vakuutukset ovat pääasiassa kalliimpia sähköautoille niiden tehokkuuden ja mahdollisten suurten korjauskustannusten vuoksi – ajoakun korjaaminen ja vaihtaminen ei ole ilmaista. Tavallisissa korjauksissa hinta on kuitenkin matalampi, sillä autosta tarvitsee vaihtaa lähinnä kuluvia osia. Suoraa prosenttilukua vakuutusten hintaerolle on vaikea arvioida, ja varmasti on tapauksia, joissa hinta voi olla samaa tasoa, sillä vakuutusyhtiöillä on omat keskittämisetunsa ja bonusohjelmansa.
”Pitkällä kantamalla varustetut sähköautot ovat keskihinnaltaan huomattavasti kalliimpia, kuin se tavallinen noin 20 000–30 000 euron auto, mitä asiakkaamme tulevat meiltä hakemaan. Siihen päälle vielä keskimääräistä kalliimmat vakuutukset, niin on sanomattakin selvää, että vähän kuluttava polttomoottoriauto kiinnostaa enemmän. Pienikulutuksiset dieselit ja bensiinit ovatkin olleet tavallista kysytympiä. Toisaalta, kun sähköauton hankintahinnan maksaa kerran, on ajaminen edullista, jopa pikalatureita hyödyntäen”, Poukkula kertoo.
”Auton kantama on myös mietityttänyt asiakkaita, sillä Suomi on pitkien etäisyyksien maa. Latausverkosto on jo melko hyvässä hapessa, mutta pikalatureita tarvitaan vauhdilla lisää ja tiheämmin. Usein kotilatausmahdollisuuden puuttuminen kaataa hankinnan, sillä esimerkiksi osassa kerrostaloja ja rivitaloja pihoille tai parkkihalleihin ei jostain syystä sallita latauspaikkoja, vaikka varmasti sähköverkko sen kestäisi”, Poukkula jatkaa.
Nykypäivän sähköautot ovat entistä energiatehokkaampia ja virtaviivaisempia, mutta pakkasia ja fysiikan lakeja vastaan ei auta pistää kampoihin. Talvikeleillä kantama lyhenee pahimmillaan kymmeniä prosentteja, eikä esimerkiksi asuntovaunua vetävän kannata lähteä kovin pitkälle matkalle, sillä akku tyhjenee nopeasti suurta kuormaa vedettäessä. Akkuteknologian kehittyessä energiatiheys ja kantama paranevat varmasti, mutta sitä odotellessa polttomoottorit pitävät vielä pintansa, ainakin suurimmalle osalle autoilijoista.
Saka palvelee verkossa osoitteessa saka.fi ja 24 autoliikkeessä ympäri Suomen. Vuonna 2021 Saka Finland Oy:n liikevaihto oli 512 miljoonaa euroa ja myynti yli 33 000 autoa.