Artikkelit – 15.10.2024

Mitä ottaa huomioon käytettyä autoa koeajaessa?

Koeajo on usein se hetki, joka sinetöi ostopäätöksen ja luo tunteen oikeasta autosta. Kun ratti istuu käteen, penkki tuntuu omalta ja kyytikin on hyvää, kauppoja on suorastaan vaikea olla tekemättä.

Tunne uudemmasta autosta ja hullaantuminen uusista ominaisuuksista voi olla voimakas, joten koostimme tähän juttuun muutaman asian, jotka kannattaa ottaa huomioon autoa koeajaessa, jotta mikään ei pääse unohtumaan!

Säädä istuin ja hallintalaitteet kohdilleen ennen koeajoa.

Uudessa istuimessa voi olla erilaisia säätöjä – ja enemmän säätövaraa kuin aiemmassa istuimessasi. Onkin siis hyvä säätää kaikki kohdilleen ennen koeajolle lähtöä, jotta liikkeellä ollessa ei tarvitse enää venkslata reisitukea sentillä eteenpäin.

Säädä ensin rauhassa istuin ja ratti, jonka jälkeen viritä peilit kohdilleen, jotta näet taaksepäin selkeästi. Osa säädöistä voi olla perinteisten nappien ja kytkinten sijaan ruudun takana uudemmissa autoissa, joten varaudu etsimään säätöjä hetken, tai pyytämään apua myyjältä.

Koeajolla kokeile eri ajotiloja ja auton hallinnan asetuksia, jos mahdollista.

Nyt kun on päästy liikkeelle, autossa voi olla useita erilaisia ajotiloja ja hallinnan asetuksia.

Kokeile miten auto käyttäytyy Sport- tai Eco-tilassa. Miten kaasunvaste muuttuu, vaihtaako vaihteisto sopivan nopeasti, tekeekö Eco-tila autosta liian lepposan tai verkkaisen? Vetääkö moottori tasaisesti ja vaihtaako vaihteisto sujuvasti?

Etenkin sähköautoja koeajaessa kiinnitä huomiota regeneratiiviseen jarrutukseen. Onko se mielestäsi liian voimakas, vai voisiko se olla voimakkaampikin? Usein regeneroinnin tasoa voi säätää, aina pysähdyksiin saakka.

Auton ohjaukseen ja jousitukseen voi olla myös omia asetuksia, jotka tekevät ohjaamisesta tiukempaa tai löysempää, sekä jousituksesta pehmoisempaa tai kovempaa.

Miltä kyyti tuntuu, totteleeko auto ohjausta mieleiselläsi tavalla?

Sitten se kaikista tärkein. Miltä auton kyyti tuntuu? Totteleeko auto ohjausta toivomallasi tavalla? Onko kaasunvaste ja moottorin vetovoima riittävää? 

Koeajo on monien osien summa, joten onkin tärkeää muistaa myös omat ennakko-odotuksesi. Täyttääkö auto ne, vai jääkö joku kaivelemaan?

Kuuluuko kolinaa, nitiseekö paikat?

Jokaisessa kaupungissa on se tietty katu, jota pitkin koeajolla täytyy ajaa. 

Mukulakivet ja epätasaiset kohdat tiessä paljastavat lähes aina mahdolliset ylimääräiset sivuäänet alustasta, jos sellaisia on. Mitään väljyyttä tai löysää ei pitäisi tuntua alustassa tai ohjauksessa – ellei se kuulu auton leppoisaan luonteeseen. Muista siis pitää mielessä sekin, millaisella autolla olet koeajolla.

Koeajon “onnistuminen” ja auton sopivuus on monen tunteen summa.

Jos koeajettu auto on sopiva, niin sen kyllä tuntee näpeissään rattia puristaessaan. Se tunne, minkä miellyttävä auto herättää on varsin vaikea sanoittaa, mutta kyllä kaikki sen tietävät.

Siitä tietää myös koeajon onnistuneen, jos hallintalaitteet, auton ominaisuudet ja tietenkin itse ajettavuus tuntuvat oikeilta ja itselle sopivilta. Vaikka kuinka autoja vertailee paperilla tai Excelissä, lopullinen tuomio annetaan ratin takana.

Yli 3 000 auton valikoimastamme löydät varmasti sellaisen auton, joka antaa sinulle sen tunteen, joka voi tulla vain uudesta, näppeihin sopivasta autosta!