Uutiset – 17.05.2024

Miten uutisointi on vaikuttanut ostohaluihin? Entäpä kuinka moni on valmis ostamaan kiinalaisen auton? Me selvitimme.

Miten uutisointi on vaikuttanut ostohaluihin? Entäpä kuinka moni on valmis ostamaan kiinalaisen auton? Me selvitimme.

Kysyimme asiakkailtamme viime kuussa, kuinka valmiita he ovat ostamaan tuntemattomamman valmistajan auton merkin ja kuinka yleinen uutisointi autoilun mahdollisista kulujen kasvamisesta on vaikuttanut ostohaluihin. 

Saimme 900 vastausta, joiden perusteella olemme koostaneet seuraavat tulokset. Ovatko otsikot hirvittäneet ja kelpaavatko kiinalaiset autot? Lue loppuun asti, niin tiedät.

Kaksi kolmasosaa vastaajista ei koe uutisoinnin vaikuttaneen mitenkään

Ajoneuvoveron tiukentaminen, polttoaineiden hintojen heilahtelu, autonvalmistajien omat hinnanmuutokset… Uutisissa on kerrottu vaikka ja mitä, mutta silti lähes kaksi kolmasosaa vastaajista – 64,5 prosenttia – kokee, että auton osto- ja myyntihalut eivät ole juurikaan muuttuneet mihinkään.

Noin 30 prosenttia vastaajista kuitenkin kokee uutisoinnin vaikuttaneen negatiivisesti, jonka myötä autokaupoille ei olla lähdössä yhtä kovalla innolla kuin ennen. Voimakkain negatiivinen reaktio tuli itselataavilla hybrideillä ajavilla kuljettajilla, joista 44,1 prosenttia kertovat uutisoinnin vaikuttaneen negatiivisesti osto- ja myyntiaikeisiin.

Pelkästään sähköautoihin vaihtaessa lukemat eivät juuri muutu

Sähköautojen hinnanmuutokset ovat olleet voimakkaimmin esillä, kun suuret autonvalmistajat kilpailevat entistä tiiviimmin uusien autojen markkinassa asiakkaista. Käytettyjen markkinoilla efekti ei näy niin voimakkaasti, etenkin kun uusimpia malleja ei ole vielä saatavilla vähän ajettuina.

Noin 27 prosenttia vastaajista eivät aio vaihtaa sähköautoon polttomoottorisesta kulkineestaan. 12,3 prosentilla vastaajista on aie ostaa sähköauto, mutta he ovat siirtäneet sitä hieman myöhemmäksi uutisointien vuoksi. Muutamat vastaajat kertovat jopa vaihtavansa sähköautosta pois tulevaisuudessa.

Idän ihmeisiin suhtaudutaan varauksella 

Suomen autoteille on ilmestynyt verrattain lyhyessä ajassa uusia, pääasiassa kiinalaisia sähköautomerkkejä tuttujen Toyotien ja Audien sekaan. Muun muassa Maxusit, BYD:it ja MG:t kelpaavat vielä lähinnä kokeilunhaluisille autoilijoille, sillä hieman alle kymmenen prosenttia voisivat kuvitella ostavansa kiinalaisvalmistajan sähköauton juuri nyt.

Vajaa neljäsosa pitää kiinalaisia sähköautoja potentiaalisena vaihtoehtona ehkä tulevaisuudessa, mutta selkeä enemmistö, 66 prosenttia ei pidä niitä vaihtoehtona itselleen. Suomalaiset ovat tunnetusti järkiautokansaa, joten esimerkiksi huoltoverkoston kattavuus ja sen jatkumo ovat hieman huoltakin herättävä aihe.

Auton myymiseen tai ostamiseen ei ole “sitä oikeaa” ajankohtaa

Sen oikean ajankohdan odottaminen auton myyntiä tai hankintaa varten jatkuu hamaan tappiin asti, sillä hinnat muuttuvat niin uusien kuin käytettyjenkin autojen kaupassa joka viikko. 

Uutisten sijaan kannattaakin pohtia oman käyttötarpeen ja talouden muutoksia. Riittääkö nyt pienempi ajokki? Vai antaako palkkapussi sen verran periksi, että voit toteuttaa haaveesi sporttisesta kesäautosta?

Yli 3000 auton valikoimastamme löydät varmasti sinun elämäntilanteeseesi sopivan auton. Tutustu valikoimaamme netissä tai tule käymään myymälässämme fiilistelemässä!