Uutiset – 26.06.2023

Käytettyjä autoja palmujen alla – Sakan markkinointi Cannesissa

Käytettyjä autoja palmujen alla – Sakan markkinointi Cannesissa

Järjestyksessään 70. Cannes Lions, maailman suurin luovan alan tapahtuma pidettiin Ranskassa juhannusviikolla 19.– 23.6. ja Sakan markkinointi oli paikalla hakemassa uutta oppia ja pohtimassa, mikä markkinoinnissa on juuri nyt tärkeää ja mitkä ovat tulevaisuuden suuria trendejä.

Tämän vuoden kuumin puheenaihe oli AI ja kuinka se voi luoda uusia mahdollisuuksia luovalle alalle. Aiheeseen liittyvissä uutisoinneissa on aprikoitu, että tekoäly tulee viemään kymmeniä tuhansia työpaikkoja luovalta alalta vuoteen 2030 mennessä, mutta ChatGPT:n kehittänyt yritys, OpenAI totesi, että huoli on turha. AI sen sijaan tulee luomaan lisää työpaikkoja ja avaamaan uusia mahdollisuuksia, sillä se on jatkossa työkalu muiden joukossa.

Sakan markkinointi- ja viestintäpäällikkö Saara Rimpiläinen ja sisällöntuottaja Teemu Soronen olivat käymässä ensimmäistä kertaa tapahtumassa.

“Upea viikko! Olen sitä mieltä, että jokaisen alallamme työskentelevän pitäisi käydä Cannesissa, toimiipa sitten martech-puolella, digimarkkinoinnissa, luovana suunnittelijana, viestinnän asiantuntijana tai vaikkapa vaikuttajamarkkinoinnissa. Opin ja inspiroiduin enemmän kuin missään muussa tapahtumassa ikinä ja tätä sulatellaan vielä pitkään!”, iloitsee Saara. 

“Viikko oli äärimmäisen intensiivinen, vaikka lähdimmekin jo perjantaina kotia kohti. AI pääteemana alkoi hieman toistaa itseään, mutta ainakin oppi meni perille. Se tulee olemaan vain työkalu muiden joukossa. Itse olen jo hyödyntänytkin ChatGPT:tä omassa tekemisessäni, joten kaikki viestit mitä täältä saatiin vahvistavat vain sitä, että jatketaan samaan malliin. Tapahtuma oli kerrassaan upea ja mieleenpainuva!”, toteaa Soronen.

Alati muuttuvassa maailmassa erilaisia sisältöjä kulutetaan entistä enemmän ja eri kanavissa. Jokaisella kanavalla on vielä omat lainalaisuudet, joten markkinoinnin tulee olla jatkuvasti ajan hermolla, jotta brändi ja sisällöt pysyvät tuoreena ja mieleenpainuvina. Niinkin perinteikäs brändi kuin Bentley on tehnyt yhteistyötä nuoren, rajoja rikkovan suunnittelijan kanssa. 

Luksuslenkkareita suunnitteleva The Surgeon loi uniikin Bentley Flying Spurin ja sille sopivat kengät juhlistamaan näiden kahden käsityöläisyyttä kunnioittavien tekijöiden yhteistyötä. Bentleyn USA:n toimitusjohtaja Christophe Georges ei myöskään malttanut olla hymyilemättä, kun hän esitteli omia Surgeonin suunnittelemia lenkkareitaan!