Käyttövoimat – 31.05.2022

Sähkö, hybridi, diesel, bensa vaiko kaasu? Mikä käyttövoima sopisi minulle?

Nykyään on lukuisia vaihtoehtoja mistä valita ja lopullinen päätös kannattaakin pohjata omiin tarpeisiin ja tottumuksiin pohjautuen. Sähköauto ei sovi kaikille, eikä kaasulla kannata koittaa matkata pohjoiseen, jos tankkauspisteitä ei ole. Käydäänpä hieman läpi, mitä vaihtoehtoja juuri nyt on tarjolla ja millaiseen tilanteeseen ne sopivat. 

Dieselillä on menty ennenkin ja mennään nytkin!

Diesel on edelleen varteenotettava vaihtoehto, vaikka uutisointi onkin ollut hetkittäin armotonta. Siirtymä sähköautoihin ei tapahdu sormia napsauttamalla ja Suomi on pitkien etäisyyksien maa. Latausverkostokaan ei ole vielä aivan tip-top pohjoisessa ja idässä, joten polttomoottoriin luottavia riittää vielä. Sähköautojen hinnatkin ovat vielä tavoittamattomissa useimmille, joten diesel elää ja voi hyvin.

Polttoaineen kulutus matka-ajossa on usein vähäisempää kuin bensiiniautoissa. Diesel on tällä hetkellä (toukokuu 2023) halvempaa kuin bensiini. Matalamman kulutuksen ja halvemman hinnan vuoksi diesel on edelleen paljon ajavan valinta, vaikka ajoneuvovero onkin käyttövoimaveron vuoksi suurempi. Lyhyisiin matkoihin ja vähäiseen vuosittaiseen ajomäärään diesel ei ole paras vaihtoehto, vaan kannattaa kääntyä muiden vaihtoehtojen puoleen.

Vetojuhtaa tarvitsevalle diesel on vieläkin paras valinta. Vaikka sähköautoihin saa nykyään vetokoukut ja vetomassatkin ovat suurimmissa malleissa jo hyvällä tasolla, niiden kantama lyhenee sen verran merkittävästi, että ne eivät ole vielä varteenotettava vaihtoehto kaikille. Vääntävä moottori takaa, että meno ei hyydy lomareissulla asuntovaunun kanssa kulkiessa tai talvella moottorikelkkaa vetäessä matkalla laskettelemaan. Reittiäkään ei tarvitse suunnitella töpseleitä silmällä pitäen.

Vääntävimmistä vetoautoista voit lukea täältä.

Dieselmoottoreiden yhteydessä voi nykyään olla lisänä ns. kevythybriditoteutus, jolloin polttomoottoria avustaa omalla, pienellä akulla varustettu sähkömoottori. Pelkällä sähköllä ei voi ajaa, mutta liikkeellelähdöt ja hidastukset hoituvat tehokkaammin sen avulla ja kulutus pienenee kuin itsestään. Kevythybridiratkaisulla varustetut mallit tunnistaa yleensä MHEV-lisämaininnasta auton mallimerkinnässä. 

 

Kaasua tankkiin ja menoksi, eikös silläkin pääse pitkälle?

Pääsee, eikä ajaminen eroa juuri polttomoottoriautolla ajosta. Konkreettisin ero löytyy mittaristosta ja bensaluukun takaa, sillä moottorin lämpötilaviisarin tilalla on kaasun määrä tankissa ja luukun takana on perinteisen polttoaineen täyttöaukon lisäksi kaasuletkun paikka. Suurista autovalmistajista lähinnä Audi, Škoda ja Volkswagen tarjoavat uusia kaasuautomalleja suoraan varastosta. Jotkut bensiinikäyttöiset autot voi muuntaa kaasuautoksi jälkikäteen. Muunnostyöhön on myös tarjolla valtion tukea. 

Pohjoisessa ja idässä autoilevan kannattaa pitää mielessä se, että kaasuasemia ei välttämättä ole saatavilla. Gasumin tankkauskartasta voi todeta, että Lapin reissulle ajettaessa on tankattava Oulussa ja huristeltava paluumatka bensatankin turvin. Itä-Suomessa asuvalla ei myöskään ole mahdollisuutta tankata kaasua, joten muita vaihtoehtoja kannattaa pitää mielessä. Kaasulla ajaessa kantama vaihtelee tankin koon mukaan, yleensä noin 400 kilometristä muunnettujen autojen 800 kilometriin. Polttoainetankki tuo kantamaan lisää koosta riippuen noin 100–200 kilometriä, joten meno ei hyydy kaasun loppuessa.

Kaasuauto soveltuu siis erinomaisesti ensisijaisesti etelän suunnalla asuvalle, jolla on mahdollisuus tankata autoa ”matkan varrella”, eikä erillisiä koukkauksia kaasupisteille tarvitsisi tehdä. 

 

Ajan sen verran vähän, että bensan hinta ei tunnu vielä lompakossa.

Miksipä sitä luopuisi hyväksi todetusta. Bensa-autoissa ei ole yhtä korkea käyttövoimaverokaan kuin dieselautoissa. Vähän ajavan ei siis kannata vaihtaa bensasta kuin ehkä uudempaan, vähemmän kuluttavaan malliin, ellei plug-in hybridit tai täyssähköautot ole saavutettavissa hintansa puolesta. Sähköautot ja plug-in hybridit eivät ole paras valinta myöskään, jos kotilatausmahdollisuutta ei ole.

Sen lisäksi, että uudet bensiinimoottorit ovat lähes yhtä polttoainepihejä kuin dieseltikin, niiden yhteydessä on yleensä vastaavanlainen kevythybriditoteutus, joka auttaa autoa liikkeellelähdöissä ja hidastuksissa, kuin dieseleissäkin. Bensiinimalleissa tunniste on sama MHEV, kuin dieselmalleissakin. Volvo käyttää omissa mallimerkinnöissään B-kirjainta kevythybridien kanssa, mutta ei erittele diesel- ja bensamoottorisia toisistaan sen alla.

 

Ladattavalla hybridillähän pääsisi lyhyet matkat sähköllä ja pitkät matkat taittuvat turvallisesti bensalla?

Juuri näin. Plug-in hybridit ovat kehittyneet vauhdilla ja tarjontaa riittää joka lähtöön. Ajoakkujen koot ovat kasvaneet uusissa malleissa jo varsin käytettäviin mittoihin ­– Mercedeksen ja Volvon tuoreimmilla hybrideillä pääsee jo jopa 100 kilometriä latauksella. Pääasiassa autoa vetää edelleen bensiinimoottori, mutta myös dieselvaihtoehtoja on ollut tarjolla rinnalla mm. edellä mainituilta Mercedekseltä ja Volvolta. Ne tunnistaa yleensä mallimerkinnässä mukana olevan ison tai pienen d-kirjaimen mukaan. Esim. Mercedekseltä E 300de tai Volvolta V60 D6.

Plug-in hybridi soveltuu erinomaisesti lyhyisiin työmatka- ja keskusta-ajoihin, jolloin suurin osa matkasta saadaan taitettua puhtaasti sähköllä, kun autoa voidaan ladata joko kotona tai työpaikalla. Pitkiä matkoja ja vaikkapa vetotarpeita varten polttomoottori tekee raskaan työn, sähkömoottorin avustaessa.

Sähkön loppumista ei tarvitse pelätä, sillä polttomoottori ottaa vetovastuun ja toimii tarvittaessa generaattorina sähkömoottorille. Myös jarrutusenergia otetaan tehokkaasti talteen, mikä saattaa tuntua myös jarrua painaessa. Ensimmäiset sentit voivat säädellä regeneratiivista jarruttamista, ennen kuin jarrulevyt nappaavat kiinni. Tämän huomaa ainakin tietyillä BMW:n hybridimalleilla ajaessa.

 

Sähköauto on kyllä kiinnostanut pitkään, sopisikohan se minulle?

Sähköauton hankintaa kannattaa pitää mielessä, jos siihen on mahdollisuus ja sen käyttövaatimukset sopivat itselle. Valinnanvaraa on paljon, eikä sähköautolla tarkoiteta enää pelkästään Teslaa, jonka mallit löivät ensimmäisenä läpi, sillä sähköautomarkkinoille on suorastaan tunkua, kun valmistaja toisensa jälkeen esittelee omia uutuuksiaan. Kävimme läpi sähköautovalikoimaa hiljattain, jutun voit lukea tästä.

Valmistajasta ja ajotavasta riippuen kantama vaihtelee 200–600 kilometrin välillä. Kantamaan vaikuttaa ajotavan lisäksi auton rengastus, ulkolämpötila, roiskeläpät, ilmastoinnin käyttö… Oikeastaan kaikki samat asiat, mitkä vaikuttavat myös polttomoottoriauton kulutukseen, vaikuttavat luonnollisesti myös sähköauton kantamaan. Niihin ei vaan välttämättä ole koskaan kiinnittänyt niin merkittävästi huomiota, kun polttoainepumpulle voi hurauttaa tuosta vaan, eikä pistokkeiden saatavuutta ole tarvinnut miettiä matkan varrella.

Sähköautoilija joutuu suunnittelemaan pidempiä reissuja astetta enemmän kuin bensaan luottava. Latausverkosto kehittyy kyllä vauhdilla, mutta nopeimpia latureita ei ole vielä aivan kaikkialla. Kaupunki- ja työmatka-ajoon sähkö on vaivaton vaihtoehto, varsinkin jos kotona on latausmahdollisuus. On siis oikeastaan omista mieltymyksistä ja vaatimuksista kiinni, sopiiko sähköauto paljon ajavalle.

 

Mikä tahansa moottori autoasi liikuttaakaan, meillä voit olla valinnastasi varma. 

Sähkö, kaasu, polttomoottori... Mikä moottori ajokkisi keulalle tai perään päätyykään, löydät sen meiltä. Yli 3 000 auton valikoimaamme voit selata mukavasti kotisohvaltasi. Käy koeajolla lähimmässä myymälässä tai tilaa mieleisesi auto kotiovellesi!