“Badge-engineeringiä” on harrastettu autoteollisuudessa lähes yhtä kauan kuin autoja on tuotettu. Yksinkertaisimmillaan se tarkoittaa sitä, että vaikkapa saman autokonsernin sisällä olevaa automallia myydään eri merkillä eri puolilla maailmaa, tai eri hintakategorioissa.
Autonvalmistajalle merkkien ruuvailu mahdollistaa matalammat tuotekehityskustannukset, sillä jakamalla samat osat ja rakenteet monen eri merkin käyttöön, investointi tulee todennäköisesti kannattavaksi. Samalla asiakkaalla on saatavilla enemmän vaihtoehtoja ja hän voi ostaa auton omaksi kokemaltaan merkiltä.
Tässä jutussa esittelemme selkeimmät merkkienvaihdokset, jotka havaitsee helposti autoista tietämätönkin ja muutamat hieman erikoisemmat tapaukset, jotka jäivät kauas myyntitavoitteistaan.
Merkinvaihdoksen mukana tulee yleensä muutamia eroja.
Selkeimmin havaittava esimerkki Suomen teiltäkin ovat Volkswagen up!, Seat Mii ja Skoda Citigo, jotka ovat tismalleen sama auto, mutta niitä on varioitu ulkoisesti ja sisäisesti, sijoittaen autot hieman eri hintaluokkiin toisistaan.
Tuoreimpia esimerkkejä on Suomessakin kansanauton suosiota nauttinut Toyota Corolla, sekä saman merkin katumaasturimalli RAV4. Niiden uusimmat mallit on otettu melkolailla suoraan Suzukin mallistoon, jossa Corolla on muuttunut Swaceksi ja RAV4 tunnetaan nimellä Across. Toyota on tehnyt yhteistyötä myös toisen japanilaisvalmistajan kanssa, sillä sähköautomallit Toyota bZ4x ja Subaru Solterra ovat identtiset kaksoset.
Merkkivaihdokset ovat pitäneet Mitsubishin Euroopan markkinoilla, sillä valmistaja oli jo poistumassa mantereeltamme kokonaan. Renault–Nissan–Mitsubishi -allianssin myötä Renault lainasi Clion ja Capturin kumppanilleen ja ne tunnetaan japanilaisten mallistossa Mitsubishi Coltina ja ASX:nä.
Johtotähdenkin konepellin alta voi löytyä naapurimaan tekniikkaa.
Merkkien vaihtelu keulalta ei rajoitu pelkästään edullisempaan päähän, sillä premium-tasollakin osataan pitää ruuvimeisseliä kädessä. Mercedes-Benz on tehnyt yhteistyötä edellä mainitun Renault–Nissan–Mitsubishi -allianssin kanssa jo tovin, ja joistain Mercedeksen diesel-malleista saattaakin löytyä Renaultin moottori konepellin alta.
Moni tuntee Mercedeksen hyötyajoneuvovalikoimasta Sprinterin, joka on johtotähden omaa tuotantoa. Hieman vähemmän tunnettu Mercedes-Benz Citan ja sen henkilöautomuunnos T-sarjalainen ovat kuitenkin Renaultin Kangoo -mallien pohjalle tehtyjä, Mercedeksen omin sisustoin ja puskurein varusteltuna.
Hieman epäonnisemmin kävi Mercedeksen pickup-mallille, X-sarjalaiselle. Se sai saman kohtelun kuin edellä mainittu Citan/T-sarja, ollen käytännössä hieman kasvojenkohotuksessa käynyt Nissan Navara – aina moottoreista lähtien, lukuunottamatta malliston suurinta V6-dieselmoottoria, joka oli Mercedeksen oma. Auto ehti olla tuotannossa vain muutaman vuoden ennen kuin se lopetettiin laihan kysynnän takia.
James Bondin luottomerkkikin joutui kikkailemaan.
Lähihistorian erikoisin esimerkki lienee kuitenkin Toyotan ja Aston Martinin yhteistyö. Pienikokoinen Aston Martin Cygnet syntyi Euroopan Unionin tiukentuneiden päästövaatimuksien vuoksi 2010-luvulla, kun Aston Martinin piti saada automallistonsa keskipäästöjä matalammaksi. Auton pohjaksi löytyi pikkiriikkinen kaksiovinen hatchback-malli, Toyota iQ.
Harjaantumaton silmä ei välttämättä havaitse japanilaista perua olevaa tekniikkaa muuta kuin konepellin alle kurkkaamalla, sillä autosta on tehty Aston Martinin näköinen – sisällä on nahkaa enemmän kuin muutamassa kotisohvassa yhteensä. Se ei kuitenkaan riittänyt vakuuttamaan Aston Martinin asiakaskuntaa, sillä autoa tuotettiin vain muutaman vuoden ajan. Lyhyeksi jäänyt tuotanto tekee Cygnetistä nykypäivänä harvinaisuuden, sillä autoja ehdittiin valmistaa vain noin 300 kappaletta.
Autoa käsitellään yleensä yksilönä, merkistä riippumatta
Loppupeleissä merkinvaihdoksen kokeneessa autossa ei ole auton ostajalle mitään erikoista haittaa. Joissain tapauksissa kyseessä voi olla vain positiivinenkin asia, jos konepellin alta löytyykin oletettua luotettavampaa tai paremmin toimivaa tekniikkaa.
Valikoimastamme löydät lähes 4 000 autoa kymmeniltä eri merkeiltä, joten löydät taatusti sinulle sopivan mallin – olipa se sitten kasvojenkohotuksen kokenut Toyota tai ei!