Artikkelit – 09.09.2022

Hybridiauto mielessä? Muista nämä kun tulet ostoksille.

Jos haluaa säästää polttoainetta, mutta hyppy täyssähköautoilun maailmaan ei ole mahdollista joko hinnan tai omien mieltymysten vuoksi, hybridi on oikein erinomainen vaihtoehto. Mutta mitä kannattaa ottaa huomioon kun on tekemässä vaihdosta osittain sähköllä käyvään kulkineeseen?

Minkälainen hybridi soveltuu käyttöösi?

Hybridijärjestelmiä on useita erilaisia. Yleensä hybridillä tarkoitetaan nykyään ladattavaa hybridiä, plug-iniä, eli auton akkua voi ladata itse käyttämällä latausasemaa tai tavallista pistoketta. Yleinen tunniste plug-in hybridille on PHEV, mutta valmistajilla on omia mallikohtaisia erottelutapoja.

Tavallisimmat ladattavat hybridit kykenevät noin 20–50 kilometrin kantamaan pelkästään sähköllä ajamalla, joten useimpien ihmisten työ- ja kauppamatkat taittuvat hiljaisesti ja useimmiten pienillä käyttökustannuksilla. Mercedeksen uusimmat C-sarjan hybridit kulkevat jo jopa 100 kilometriä yhdellä latauksella, joten pidemmätkin matkat taittuvat pienellä kulutuksella. Tyhjällä akulla ajettaessa kulutus nousee hieman polttomoottorivastinetta korkeammaksi, sillä akku tuo mukanaan painonlisäystä. Ladattavaa hybridiä ei kannatakaan ostaa, jos autoa ei aio ladata yhtään.

Auton lataus tapahtuu yleensä kotiolosuhteissa, sillä suurin osa ladattavista hybrideistä vastaanottaa virtaa sen verran hitaasti, että asiointilataus ei ole mielekäs vaihtoehto. Tehokas kotipistorasia antaa 3,6 kW:n tehon, joten esimerkiksi myydyimpien lataushybridiemme joukossa olevan Volkswagen Passat GTE:n akku latautuu tyhjästä täyteen auton vuosimallista riippuen noin 2–4 tunnissa. Autosta riippumatta, ajoakku ehtii kyllä latautua yön aikana täyteen.

Autoa ostaessa kannattaa pohtia, tuleeko autoa ladattua omassa käytössä. Jotkut taloyhtiöt kieltävät autojen latauksen, eikä lämpötolpan käyttäminen ole pitkässä juoksussa hyvä ratkaisu. Ajoakun kunto voi myös mietityttää, sillä uutisoinnit korkeista vaihtokustannuksista ovat olleet tasaisesti esillä. Useimmiten auton valmistajan antama takuu akulle on hyvin pitkä. 

Yleensä ajoakun kanssa ei tule ongelmaa auton elinkaaren aikana. Voit myös halutessasi turvata auton SakaVarmalla, joka kattaa yllättävät korjaukset ja ajoakun vaihdon jopa kahden vuoden ajan. 

Itselataava hybridi on astetta helpompi vaihtoehto. 

Kansankielisesti hybridi tarkoittaa jo plug-in hybridiä, mutta automaailmassa se on hybridiauto, jota ei voi itse ladata, eli itselataava hybridi. Näitä ovat esimerkiksi Toyotan Corolla ja RAV4. Viimeksi mainitusta on nykyään tarjolla myös ladattava malli. 

Itselataava hybridi ottaa talteen jarrutusenergiaa, sekä käyttää tarvittaessa polttomoottoria generaattorina, jotta ajoakussa on aina virtaa auton tarpeisiin. Verrattuna ladattaviin hybrideihin, itselataavan hybridin toimintaa voisi pitää hieman helpompana, sillä auto hoitaa kaiken itse. Osassa itselataavia hybrideitä on ”EV mode” painike, jonka kautta auton voi pakottaa ajamaan pelkällä sähköllä hetken aikaa. Ajoakku on ladattavaa pienempi, joten kantama lasketaan lähinnä muutamissa kilometreissä. Jos haluat ajaa pelkällä sähköllä pidempiä matkoja, kannattaa kääntyä ladattavan hybridin puoleen.

Kevythybridillä et huristele sähköllä, mutta liikkeellelähdöt ovat sujuvampia. 

Kevythybridi tipahtaa myös itselataavien kategoriaan, pienellä poikkeuksella. Sillä ei voi ajaa pelkällä sähköllä, vaan auto ottaa jarrutusenergiaa talteen ja käyttää sen esimerkiksi liikkelle lähtiessä avustaen starttia ja punaisiin valoihin rullatessa.

Polttoaineensäästöä se on sekin, mutta ero pelkkään polttomoottoriin kapenee verrattuna muihin hybridivaihtoehtoihin. Kevythybriditoteutukset ovat yleistyneet modernien polttomoottoreiden yhteydessä, jotta päästöjä ja kulutusta saadaan pienennettyä kautta linjan. Kevythybridien mallimerkinnässä on tunnisteena MHEV.

Itselataavien hybridien ja kevythybridien etu on helppous, sillä lataamisesta ei tarvitse murehtia itse. Lisäksi auton keskikulutus jää pieneksi, kun akussa on aina vähän virtaa liikkeellelähtöjä ja kaupunkiryömintää varten. Auton huoltokustannukset voivat olla hieman perinteistä polttomoottoriautoa korkeammat, mutta suuria yllätyksiä ei pitäisi olla luvassa. Hybridien akustolle voi myös olla valmistajan myöntämä akkutakuu. Hybridiä tai kevythybridiä ostettaessa auton kunnon tarkistus ei juuri poikkea polttomoottoriauton tarkistuksesta.

Pohtimatta tarjontaa vaihtoa ei kannata tehdä. Meiltä saat apua!

Hyppyä hybridimaailmaan ei kannata tehdä selvittämättä ensin omia vaatimuksia ja mieltymyksiä. Latausmahdollisuudet tulee kartoittaa, sillä ladattava hybridi ei ole paras valinta, jos akkua ei täytä yön aikana. Joissain malleissa akku syö tavaratilaa, jolloin paljon tilaa tarvitseva kääntyy yleensä perinteisen polttomoottorin puoleen.

Myyjämme auttavat sinua tekemään parhaan valinnan yli 600 erilaisen hybridiauton valikoimastamme, joten tule käymään paikan päällä tai soita meille, niin katsotaan sinulle sopiva hybridiauto alle!