Artikkelit – 22.02.2023

Volvon kiinalainen serkku Lynk & Co, sekä muut ihmetystä aiheuttavat idän ihmeet

Kiinan autoteollisuus on noussut viime vuosina vauhdilla maailmankartalle. Aiemmin pelkästään Kiinan sisämarkkinoille suunnattuihin autoihin on isketty navigointijärjestelmään kohteeksi Eurooppa, sillä useat valmistajat ovat tuomassa omia autojaan myös länsimarkkinoiden ihmeteltäväksi. Minkä merkkisiä autoja voi odottaa näkevänsä Suomen teillä tulevaisuudessa?

Lynk & Co on jo tuttu ruotsalaisille, mutta Suomessa merkki ihmetyttää vielä.

Lynk & Co on kiinalais-ruotsalainen automerkki, joka perustettiin vuonna 2016. Lynk & Con automallit on nimetty numerosarjoin välillä 01–09. Merkki on kiinalaisen Geelyn ja ruotsalaisen Volvon yhteistyön tulos. Geely on myös Volvon suurin yksittäinen omistaja ja emoyhtiö, mistä johtuen Lynk & Con autot ovat aika pitkälle serkuksia ruotsalaisten autojen kanssa. Ensimmäinen malli, Lynk & Co 01 hiipii pikkuhiljaa jo Suomeen käytettyjen markkinoille länsinaapurimme ansiosta, sillä Ruotsissa Lynk & Co on saanut jalansijaa erityisesti nuoremmasta asiakaskunnasta. 

Vaikka merkki on uusi tekijä automarkkinoilla, serkussuhde Volvon kanssa on taannut matalan kynnyksen suunnata kaupoille, sillä tekniikka on tuttua ja toimivaksi todettua. 01 perustuu vahvasti Volvon XC40-malliin, sillä sen moottori, alusta ja hybridivoimalinja ovat peräisin Volvolta. Lisäksi 01 on valmiiksi “täysin varusteltu”, sillä autoihin on saanut valita uutena vain värin joko sinisestä tai mustasta vaihtoehdosta. Sinisen värivaihtoehdon mukana tulee myös vastaavan värisiä yksityiskohtia auton sisäpuolelle, kuten etu- ja takaistuimiin. Runsaat varusteet, uutuudenviehätys ja halvempi hinta ovat olleet merkittäviä vetovoimia Lynk & Con valloitukselle Ruotsissa, joten olettaa sopii, että suomalaiset tulevat pian perässä.

SAIC Motorin kulkineita on ollut jo tovin Suomen teillä

Kiinalaisjätti SAIC Motorin autoja on jo Suomen teillä, vaikka sitä ei välttämättä heti huomaisi. Viime vuosina melko tutuksi tullut täyssähköautoja myyvä Maxus on SAIC Motorsin alla oleva automerkki. SAIC on Kiinan suurin autovalmistaja ja se on yksi Volkswagenin paikallisista sopimusvalmistajista. 

Kiinalaiset arvostavat suurta jalkatilaa ja paikallisilla markkinoilta löytyykin pidennettyjä versioita meille tavallisilta kuulostavista autoista. Jopa aivan tavallinen A3 on saanut pidennyskäsittelyn ja on saatavilla A3L-mallina.

Peribrittiläinen MG Motors ajautui talousvaikeuksien vuoksi kiinalaisomistukseen vuonna 2007 ja SAIC on valmistanut niitä 2010 alkaen. MG:n sähköautot ovat jo tuttu näky Norjan teillä, kuten myös sen alkuperäisessä kotimaassaankin. Myös toinen aikanaan tunnettu brittimerkki Rover on jatkanut elämäänsä SAIC Motorsin alla Roewe-brändillä. 

BYD on jo tuttu näky – ainakin jos busseista puhutaan

Tuore tulokas, joka aivan taannoin ilmoitti Suomen henkilöautomarkkinoille rantautumisesta on BYD (aukikirjoitettuna Build Your Dreams). BYDin kulkineita on kuitenkin ollut jo pari vuotta liikkeellä mm. Helsingissä, Tampereella ja Joensuussa, sillä se valmistaa myös sähköbusseja ja muita raskaita ajoneuvoja, jotka ovat melko laajasti käytössä jo Euroopassa ainakin bussien osalta.

Henkilöautopuolella BYD keskittyy puhtaasti sähköautoihin. Norjalaiset ovat olleet tuttuun tapaan koekaniinina auton länsimarkkinakiinnostukselle, sillä katumaasturimalli Tang on jo melko tuttu näky Norjassa matkustaessa. Käytettynä autoja löytyy vuonojen maasta jo melko hyvin, joten ensimmäiset kappaleet näkyvät todennäköisesti hyvin pian Suomen teillä.

Tusinan verran uusia valmistajia ja rohkeita malleja. Mutta ovatko ne liian rohkeita?

Edellä mainitut ovat vain kevyt katsaus kiinalaiseen autoteollisuuteen, sillä valmistajia ja malleja on riittämiin mistä valita. Melko monella valmistajalla on omalaatuisia ratkaisuja, kuten Nio:n assistentti NOMI, joka on puhuva pää auton kojelaudalla. Nio on myös vankka akunvaihdon kannattaja, sillä automerkin latausinfrastuktuuri perustuu pitkälle akunvaihtoasemiin, jossa saat kerrasta täyden akun ajetun tilalle. Toki, autoa voi ladata ihan tavallisesta töpselistäkin.

Aika näyttää, millainen tarjonta Kiinasta saapuu länsimarkkinoille ja kuinka autojen ominaisuuksia räätälöidään tottumuksiimme. Selvää kuitenkin on se, että kiinalaiset autot ovat tulleet jäädäkseen.