Talvirenkaiden käyttövelvoite päättyy 31.3. ja kesärenkaat saa vaihtaa alle lain puitteissa. Etelässä tiet ovat jo pääasiassa sulia ja kuivia ja ensimmäiset ovat varmasti vaihtaneetkin jo kesäkumit alle.
Takatalven riski saattaa kuitenkin siirtää vielä renkaanvaihtohaluja myöhemmäksi, eikä pohjoisessa ole vielä mitään asiaa kesärenkailla huristeluun – lunta on Lapissa vielä metrikaupalla. Kannattaa kuitenkin käydä tarkastamassa viimekesäisten renkaiden tilanne, jotta tiedät, tarvitseeko sinun hankkia vielä uusia.
Lain vaatima urasyvyys on vain minimi – pito-ominaisuudet heikkenevät jo aiemmin
Tieliikennelaki vaatii, että kesärenkaissa on vähintään 1,6 mm urasyvyyttä pääurien kohdalla. Renkaassa onkin yleensä kulumisvaroitin tai -taulukko, josta voi tarkistaa ajankohtaisen tilanteen. Kesärenkaan suositeltu turvallinen urasyvyys on noin 4 mm.
Kuivalla kelillä renkaan kulumista ei välttämättä huomaa, mutta vesikelien aikana pito-ominaisuuksien heikkenemisen havaitsee helpommin ja varsinkin vesiliirtoon joutumisen vaara on huomattavasti korkeampi. Kuluneemmallakin renkaalla siis pärjää, kunhan tiedostaa itse tilanteen.
Tarkista rengas myös silmämääräisesti halkeamien ja pullistumien varalta. Niiden löytyessä kannattaa suunnata kaupoille herkemmin, sillä renkaan kantava rakenne voi olla heikentynyt ja rikkoontumisen vaara kasvanut.
Jos oma turvallisuus mietityttää, kannattaa suunnata rengaskaupoille. Sesonki ei ole vielä kuumimmillaan, joten renkaita on hyvin varastossa ja aikoja saa varattua vielä helposti.
Tässä renkaanvaihtovinkit autotalliin!
Tunkki esiin ja vaihtohommiin! Tässä vielä kätevä muistilista autotalliin mukaanotettavaksi:
- Löysää pultteja ennakkoon, ennen kuin nostat auton ilmaan. Riittää että pyöräytät ne auki momentista.
- Varmista, että nostat autoa oikeasta kohdasta. Erityisesti sähköautojen kanssa tulee olla tarkkana, jotta akkupaketin rakenne ei vaurioidu. Käytä tukevaa tunkkia. Hydraulinostinta käytettäessä noudata ohjeita ja erityistä varovaisuutta!
- Varmista nostaessa, että auto ei pääse luiskahtamaan tunkilta tai tunkki auton alta.
- Tarkista oman autosi ohjeista tarvittaessa, pitääkö auto asettaa erilliseen nostotilaan tunkatessa. Usein ilmajousitetuissa autoissa on tällainen asetus.
- Kun auto on ylhäällä, ota pultit ja talvirengas irti. Puhdista pultit ja mutterit. Muista myös puhdistaa vanteen ja auton vastinpinta liasta, niin vältyt ylimääräisiltä tärinöiltä!
- Laita kesärengas paikalleen. Kiristä pultit melkein loppuun asti, mutta älä käytä vielä hirveästi voimaa.
- Kun olet vaihtanut renkaat ja laskenut auton alas, kiristä pultit momenttiavaimella oikeaan tiukkuuteen. Jos ulkomuisti pettää, oikean momentin löydät autosi ohjekirjasta.
- Tarkista rengaspaineet ennen kuin lähdet ajamaan. Liian matalat tai korkeat paineet lisäävät kulutusta, muuttavat ajo-ominaisuuksia ja kuluttavat rengasta epätasaisesti.
- Muista suorittaa jälkikiristys momenttiavaimella noin sadan kilometrin ajon jälkeen!
Renkaat saa vaihdettua helpoiten vaihtamalla koko auton!
Mitäpä jos vaihtaisit renkaat kaikista helpoimmalla tavalla ja vaihdat kerralla koko auton uuteen? Renkaanvaihtokausi alkaa Sakallakin lähiviikkoina ja etelässä voi jo päästä koeajolle kesärenkaiden hiljaisuuden siivittämänä.
Yli 3 000 auton valikoimastamme löydät varmasti itsellesi sopivan kesäkiesin kuin uudemman käyttöautonkin. Tutustu autoihimme rauhassa kotisohvaltasi ja tule koeajolle!