Artikkelit – 21.07.2022

Sähköautot ovat saavuttaneet suuren suosion. Mitä vaihtoehtoja on tarjolla?

Sähköautoja on ollut olemassa lähestulkoon yhtä pitkään kuin polttomoottorisiakin autoja. 1900-luvulle tultaessa peräti 38 prosenttia autoista kulki sähkövoimalla Yhdysvalloissa. Bensan hinnan halvennuttua ja sähköautojen kalliin hinnan vuoksi suosio hiipui tuolloin, kunnes 1990-luvun lopulla Kalifornian tiukentuneet päästörajoitteet toivat nykyisten sähköautojen esi-isiä markkinoille. 2010-luvulle tultaessa suuri kiinnostus syttyi jälleen ja nykyään lähes jokainen autovalmistaja tuottaa useita sähköautomalleja, joten käydään hieman läpi, mitä vaihtoehtoja on tarjolla. 

Sähköautojen uuden ”buumin” aloittanut Teslahan se tulee ensimmäisenä mieleen!

Tesla oli ensimmäisiä autovalmistajia, joka toi markkinoille sähköauton pitkällä kantamalla. Vuonna 2008 esiteltyä Tesla Roadsteria voidaankin pitää nykyisen sähköautotrendin alkusysäyksen antajana. Suuretkin valmistajat jäivät Teslan varjoon, kun iso akku yhdistettynä energiatehokkaisiin moottoreihin hämmästytti ihmisiä. Pienen tuotantovolyymin Roadsterin jälkeen markkinoille tuli sedan-mallinen Model S vuonna 2012. Model S ja sen suurempi malli Model X ehtivät olla jonkin aikaa markkinoilla ainoat ylemmän hintaluokan sähköautot, kunnes muut valmistajat tulivat kilpailemaan sähköautoherruudesta. Tesla on tuonut markkinoille myös hieman huokeampia malleja Model 3:n ja Model Y:n myötä. Yrityksen oma Supercharger-latausverkosto on myös poikkeuksellinen, sillä se suunniteltiin alunperin pelkästään Teslojen käyttöön. Nykyään osalla Superchargereista voi ladata myös muita autoja.

Toinenkin, vähän perinteisempi autojättiläinen on tullut rapakon takaa valloittamaan Euroopan markkinoita sähköautollaan. Fordin ikoninen Mustang on saanut sähkömallin, Mustang Mach-e:n, joka jakaa mielipiteitä puristien keskuudessa. Ei teknologian tai ajettavuutensa puolesta, jotka ovat huippuluokkaa, vaan nimensä vuoksi. Mustang kun on ollut aiemmin tavaramerkki V8-moottorin murinalle, mutta tuoreimmasta tulokkaasta ei lähde pihaustakaan. Ford muuten kokeili sähköautomarkkinoita jo 90-luvun lopulla täysin sähköisellä Ford Rangerilla, joka ei kuitenkaan osoittautunut myyntimenestykseksi.

Yhdysvalloista tulee myös useita muita, uusia sähköautovalmistajia kuten Lucid Motors ja Rivian, mutta niiden valmistusmäärät eivät ole vielä suuria. Jopa vanhasta kunnon Hummerista on tullut sähköinen versio GMC:n valmistamana!

Japanilaiset sähköautot olivat markkinoilla myös aikaisin, mutta korealaiset menevät jo edelle. 

Massamarkkinoille japanilaiset ehtivät ennen amerikkalaisia. Mitsubishin i-MiEV tuli saataville rajoitetusti 2009 ja laajemmin markkinoille vuonna 2010. Citroenin C-Zero ja Peugeotin iOn olivat käytännössä sama auto Mitsubishin vastaavan kanssa. Suurta suosiota pieni sähköauto ei ehtinyt saavuttaa, mutta vielä tänäkin päivänä myytävä, vuonna 2010 esitelty Nissan Leaf on Japanin autovalmistajien sähköauto-osaamisen näyte.

Muuten japanilaisten sähköautojen valikoima Euroopassa on jäänyt vaisuksi. Mazdan MX-30 soveltuu lähinnä kaupunkiajoon kantamansa puolesta, kuten myös sympaattisesti muotoiltu Honda e. Toyota uskoo edelleen vetyautojen kehittämiseen, mutta ovatpa hekin lähteneet sähköautomarkkinoille erikoisesti nimetyllä bZ4X-crossoverillaan. Samalle pohjalle bZ4X:n kanssa on rakennettu myös Subarun myyntiin tuleva Solterra ja Lexuksen uusi sähköauto.

Eteläkorealaiset sen sijaan ovat olleet ajan hermolla sähköautojen kanssa. Kian mallistossa on mm. e-Soul ja e-Niro, sekä uusin tulokas Kia EV6. EV6 on rakennettu Hyundain kehittämälle E-GMP-alustalle, joka on suunniteltu puhtaasti sähköautoja varten. Samalle alustalle on tehty myös Hyundain persoonallisesti muotoiltu, kulmikas Ioniq 5, ja pian myyntiin saapuva Ioniq 6. Hyundailla on täyssähköisen Ioniq-malliston lisäksi mm. polttomoottoriautojen pohjalle rakennetut Kona Electric, sekä Ioniq Electric.

Saksan autojätit ovat painaneet kaasun pohjaan. Kohta on luvassa teknologista etumatkaa, ajamisen iloa ja johtotähteyttä sähköautomarkkinoilla!

Saksan autojätit hyppäsivät pieneltä takamatkalta kisaan mukaan, mutta suuret tuotekehitysresurssit ovat mahdollistaneet kirimisen hyvää vauhtia. Euroopan automahdit tulevat nyt markkinoille rytinällä. Suurimmilla valmistajilla on jo laajat sähköautomallistot vastaamaan erilaisiin mieltymyksiin ja vaatimuksiin.

Mercedes tunnusteli sähköautomaailmaa SLS AMG Electric Drive -mallillaan. Lokinsiipioviseen, tavallisesti V8-koneella varustettuun autoon ahdettiin neljä sähkömoottoria ja akkuja niin paljon kun rakenne veti. Epäkäytännöllinen, mutta nopea auto antoi startin Mersun sisäiselle tuotekehitykselle. SLS AMG Electric Drive on todellinen harvinaisuus, sillä autoja ehdittiin valmistaa yhdeksän kappaletta. Seuraava sähkömalli, Teslan kanssa yhteistyössä toteutettu koko kansalle hintansa puolesta sopiva B-sarjan Electric Drive näki päivänvalon vuonna 2015. Sittemmin Mercedes on lanseerannut EQ-malliston, jossa on jo useita malleja eri hintaluokissa, noudattaen Mercedeksen nimeämismenetelmää polttomoottoriautojen puolelta. Tavallisin näky Suomen teillä on katumaasturimainen, ensimmäisenä julkaistu EQC.

Baijerilaiset testasivat sähköautojen kiinnostusta i3-mallillaan, joka esiteltiin vuonna 2013. i3 on siitä poikkeuksellinen sähköauto, että sitä saa myös ns. REx-mallina, eli akuston kaverina on polttomoottori, joka lataa akkua, mutta ei suoranaisesti liikuta autoa. Kolmosen jälkeen markkinoille saapui i8. Nimestään huolimatta i8 ei ole täysiverinen sähköauto, vaan plug-in hybridimallinen urheiluauto. Jatkossa BMW onkin varannut i-mallinimen kokonaan sähköautoja varten ja muun automalliston hybridit saavat lisänimen iPerformance. Täyssähkömallisto koostuu tällä hetkellä i4-sedanista sekä iX ja iX3-maastureista ja tuotannosta poistuvasta i3-mallista. Pian autoteille rullaa edustustason i7 kilpailemaan Mercedeksen EQS:n kanssa, sekä pikkumaasturi iX1.

Ingolstadtin insinöörit esittelivät ensimmäisiä sähköautokonsepteja vuonna 2009, mutta ennen tuotantomalleja sähköistystä kokeiltiin plug-in hybridien kautta. Audin ensimmäinen täyssähköinen malli, Audi e-tron tuli markkinoille 2018. Mallisto sai täydennystä vuonna 2021 toisesta crossover-mallista, Q4 e-tronista, sekä neliovisesta isosta sedanista, e-tron GT:stä. E-tron GT jakaa saman perusrakenteen sisarmalli Porsche Taycanin kanssa. Audin e-tron-mallinimi on nykyään varattu täyssähköautoille, ja plug-in hybridit saavat perusmerkintäänsä lisäksi pikku-e:n, esimerkiksi Audi A6 55 TFSIe.

Volkswagenin täyssähköiset e-Golf ja e-up!-mallit tulivat markkinoille vuosina 2013–2014. E-up!:illa on kaksi sisarmallia, Skoda Citigo ja Seat Mii. E-Golfin tuotanto on kuitenkin jo lopetettu ja e-up! vetelee viimeisiään, kun yritys lanseerasi täyssähköisen ID.-malliston. Hatchback-mallinen ID.3 oli sarjan ensimmäinen auto, joka lanseerattiin syksyllä 2019. Sitä on seurannut liuta crossovereita ja maastureita – ID.4, ID.5 ja toistaiseksi vain Kiinassa myynnissä oleva ID.6. Lisäksi Volkswagnenin pakettiautomalli, Transporter on saanut sähköisen mallin, ID. Buzzin. Lähivuosien aikana markkinoille saapuu e-up!:in korvaaja ID.1, sekä sedan-mallinen ID.7. 

Volkswagen Auto Groupin omistamat valmistajat jakavat autojen teknisiä toteutuksia keskenään ahkerasti, joten konsernin eri merkkien välillä löytyy runsaasti teknisiä samankaltaisuuksia, autojen kuitenkin ollessa ulkomuotonsa puolesta täysin erilaiset. Mm. Skodan Enyaq IV on sisarmalli Audin Q4 e-tronille sekä Volkswagenin ID.4:lle.

Kyllä muutkin eurooppalaiset osaavat sähköautojen valmistuksen, eivät pelkästään saksalaiset.

Ranskalaiset peittosivat naapurinsa sähköautomarkkinoilla ehtimällä markkinoille ensin. Mitsubishin i-MiEVin sisarmallit Peugeot iOn ja Citroen C-Zero tulivat myyntiin 2010. Hieman sen jälkeen Renaultilta tuli markkinoille hieman flunssalta kuulostava sedan-mallinen Fluence. Fluence oli omalla tavallaan sähköautomarkkinoiden pioneeri, sillä se oli ensimmäinen sähköauto vaihdettavalla akulla. Suurta suosiota auto ei saavuttanut muualla kuin Etelä-Koreassa, joskin vaihdettavalla akulla varustetun mallin tuotanto lopetettiin jo 2013, kun akkuja vaihtanut yritys ajautui konkurssiin. 

Renault saavutti suurempaa suosiota Euroopassa sähköautomarkkinoilla Zoe-mallillaan, joka on ollut tuotannossa jo vuodesta 2012. Zoen korvaaja, ikonisen Renault 5:n mukaan nimetty Renault 5 EV on tulossa markkinoille 2023. Myös Meganen täyssähköinen versio on tulossa markkinoille samoihin aikoihin.

Ranskasta tulee myös Citroënin omistaman DS:n persoonallisesti muotoiltu DS3 Crossback, sekä Citroenin omat sähkömallit ë-C4, ja muutama sähköinen pakettiautomalli. Lisäksi Citroën valmistaa hieman koomisen näköistä Ami-autoa, joka ainakin Suomessa luokitellaan mopoautoksi. Saman konsernin sisältä Peugeot tarjoaa myös sähköisiä vaihtoehtoja pikkuautoluokan e-208-mallilla, sekä crossover-tyylisellä e-2008-mallilla.

Italiassa Fiat kokeili sähköautomarkkinoita jo 90-luvulla Panda Elettran muodossa. Elettra oli kolme kertaa kalliimpi kuin tavallinen Fiat Panda, joten menestys jäi laihaksi. Klassisen Fiat 500:n modernisoitu malli sen sijaan tavoitti massat saavuttuaan myyntiin 2007. Modernisoitu viissatanen sai sähkömallin 500e vuonna 2013, joka osoittautui kohtalaiseksi menestykseksi. Uusin malli, ”New 500” on saatavilla vain täyssähköisenä. Uusimman viissatasen erikoisuus on mahdollinen 3+1-konfiguraatio, missä matkustajan puolella on kahdessa osassa aukeava ovi, jossa takamatkustajan ovi aukeaa "väärän" suuntaan. 

Brittein saarilta täyssähköautoja tarjoaa ainakin Jaguar, sekä Mini. Mini toki sillä poikkeuksella, että se on ollut jo pitkään saksalaisen BMW:n omistuksessa. Minin täyssähköinen Cooper SE käyttääkin samaa tekniikkaa BMW i3:n kanssa. Jaguarin I-Pace noudattaa perinteikkään brittimerkin uuden tulemisen muotokieltä, unohtamatta ominaista tyyliään.

Ruotsalainen Volvo on ollut jo tovin kiinalaisten omistuksessa, mutta se ei ole muuttanut yrityksen muotoilukieltä tai skandinaavista ajattelutapaa. Volvon ensimmäinen täyssähköauto oli XC40-katumaasturin pohjalle rakennettu Recharge-malli. Hieman myöhemmin coupemaisten katumaasturien trendin myötä se sai sisarmallikseen C40 Rechargen. Samaan tekniikkaan perustuu myös tytäryhtiö Polestarin 2-malli.

Kiinalaiset sähköautot tekevät tuloaan Euroopan markkinoille.

Kiinalaisia autoja on pidetty pitkään kummajaisina länsimarkkinoilla, mutta tuoreimmat merkit osoittavat, että kiinalaiset tekevät vauhdilla tuloa myös ulkomarkkinoille. Kiinasta tulee ainakin kaksi suurta sähköautovalmistajaa, jotka yrittävät Eurooppaan. Kiinan suurin autovalmistaja SAIC Motors, jonka automerkeistä Maxus löytyy jo Suomenkin markkinoilta, sekä BYD, joka on eurooppalaisille vielä melko uusi tuttavuus. BYD:n portfoliosta löytyy briteille tuttu MG, mutta muuten yrityksen autot ovat jääneet vähälle huomiolle.

Kiinan kotimaiset markkinat ovat valtavat ja autojen valmistus- ja myyntivolyymit ovat suuret, joten oletettavissa on, että muutkin kiinalaiset valmistajat tulevat pian haastamaan perinteiset automerkit.

Sähköautoja on siis tarjolla joka makuun!

Ja uusia malleja julkistetaan – jos ei nyt aivan päivittäin, niin lähes joka kuukausi. Merkki, auton ulkonäkö ja lisävarusteet painavat vaakakupissa entistä enemmän, kun markkinoilla on runsaasti vaihtoehtoja mistä valita, kun autojen kantamat ovat lähes samalla viivalla. 

Joten, jos olet miettinyt vaihtavasi sähköautoon ja olet todennut sen olevan sopiva ajotarpeisiisi, ei muuta kuin koeajolle! Sähköautovalikoimastamme löydät niin kätevät kaupunkiautot kuin isommatkin mallit. Voit tarkentaa hakua akun koon tai auton kantaman mukaan!