Autokaupan murroksesta on puhuttu viime vuosina useaan otteeseen. Käyttövoimien dominanssi otsikoissa on ymmärrettävää, sillä vaihtoehtoisten käyttövoimien tuleminen ja polttomoottorin tulevaisuus ovat suuria linjoja, jotka määrittävät alan suunnan.
Pienemmälle huomiolle jäänyt digitalisaatio ja asiakaskokemuksen merkitys autokaupassa ovat seuraava suuraskel, joka jakaa kentän suunnannäyttäjiin ja perävalojen katselijoihin. Viime vuosina voimakkaasti kasvanut Saka aikoo olla keihäänkärkenä digitalisaation puolella.
“Näen uudet järjestelmät ja asiakkaiden vaatimustason nousun mahdollisuutena, en uhkana”, aloittaa Saka Finlandin teknologiajohtaja Petteri Heinonen.
“Tänäkin päivänä joka kolmas auto meillä Sakalla myydään etänä verkon kautta. Asiakkaiden tietoisuus ja vaatimustaso on noussut ja etenkin koronavuosien aikana totuttiin etäkaupankäyntiin ja kotiintoimituksiin. Tämä näkyy vahvasti myös myymälöissä, sillä autoihin tutustutaan paljon enemmän verkossa, eikä renkaita tulla potkimaan muuten vaan yhtä paljon kuin ennen.”
Asiakkaiden kuin myös henkilökunnankin kokemus paranee tulevaisuuden järjestelmien myötä, kun molemmat osapuolet ovat paremmin tietoisia haluista ja vaatimuksista. Autoihin tutustutaan aiempaa syvemmin ennakkoon verkossa, jolloin olemassa olevan tiedon rikastaminen korostuu.
“Jokainen auto ja asiakas on yksilö. Jonkun varusteen puuttuminen voi siirtää kiinnostuksen toiseen autoon tai kaataa kaupan. Nyt autojen vertailu on alalla aika pitkälti eri välilehtien välillä hyppelemistä. Uusilla ja tulevilla ratkaisuilla pyrimme helpottamaan sopivimman yksilön löytämistä. Olemassa olevaa dataa rikastamalla saatetaan myös tarjota uusia ideoita ja parempaa näkemystä asiakkaalle, jotta ostopäätöksen tekeminen helpottuu jo ennen kauppaan saapumista”, Heinonen avaa.
Datan määrästä ei ole pulaa, sillä mm. jokainen myyty auto ja tehty tarjous on oma datapisteensä. Lisäksi evästeiden avulla kerätty data auttaa ymmärtämään, millaisista autoista asiakkaat ovat mahdollisesti kiinnostuneita nyt ja tulevaisuudessa. Onnistunut ja järkevä datan käsittely yhdistettynä asiakkaan toiveiden kuunteluun on se, mikä tuo kilpailuetua muihin verrattuna.
“Meillä on valtavasti tietoa autoista ja asiakkaidemme mieltymyksistä. Omilla määrityksillämme pystymme luomaan tästä datasta oletuksia ja kohderyhmiä ja palvelemaan tulevia asiakkaitamme entistä yksilöllisemmin ja henkilökohtaisemmin. Data on meille polttoainetta, jolla tankataan järjestelmiä tuottamaan rikkaampaa dataa ja parempaa asiakaskokemusta”, Heinonen maalailee tulevaa.
Saka on kasvanut viime vuosina voimakkaasti haastavista markkinatilanteista huolimatta. Digitalisaation tuomat mahdollisuudet on tiedostettu ja niihin aiotaan tarttua kiinni kuluvana vuonna määrätietoisesti. Suunnitelmissa on mm. data-arkkitehtuurin päivittäminen ja olemassa olevien järjestelmien ja datan kehittäminen, sekä yhtenäistäminen. Tämä tarkoittaa myös uusia rooleja Sakan organisaatiossa.
“Tulemme rekrytoimaan ainakin Data platform -kehittäjän, sekä IT-projektipäällikön ja harkinnassa on pari muutakin roolia. Haluamme rekrytoinneilla vahvistaa tiettyjä ydinosaamisiamme ja täydennämme yhtälöä valittujen konsulttien avulla. Toimintatapamme on hyvin suoraviivainen ja nopeatempoinen, mitkä ovat olleet myös vahvan kasvumme keinoja. Reagoimme nopeasti vaihtuviin tilanteisiin, tämä edellyttää tiettyä ketteryyttä myös valituilta toimittajilta”, Heinonen päättää
Sakan avoimet roolit voi tarkastaa osoitteesta tyopaikat.saka.fi. Data platform -kehittäjän ja IT-projektipäällikön rekryt ovat avautuneet ja lisätiedot löydät ilmoituksilta.