Mikä oli asiakkaidemme valituin merkki viime vuonna? Veikkauksesi saattaa olla joku kolmen valituimman automallimme valmistajista, mutta kolmen kärjen sijaan täytyy tutkia tarkemmin kymmenen kärjen listaa, sillä sieltä löytyy vastaus.
Länsinaapurimme arvostus autokaupoilla näkyy kärkipaikkana.
Ruotsalainen Volvo oli jälleen viime vuoden valituin automerkki asiakkaidemme keskuudessa, ja vieläpä runsaalla erolla seuraavaan. Peräti 14,7 prosenttia kaikista myydyistä autoistamme oli Volvoja.
Vielä 2000-luvun lopussa Volvon kohtalo oli vaakalaudalla, kunnes kiinalainen Geely osti henkilöautobisneksen ja rahoitti uusien mallien kehityksen. Volvon uuden muotokielen XC90 ja erityisesti V90 ovatkin olleet asiakkaidemme mieleen, sillä ne tarjoavat lähes luokkansa parhaimmat tilat ja ovat suomalaiseen tyyliin minimalistisesti suunniteltu. Lisäksi niin uudet kuin vanhemmatkin XC60- sekä V60-mallit ovat olleet suosiossa, kuten myös ikoninen “Kartano-Volvo”, eli V70.
Tasapainoinen ajokokemus, verrattomat moottorit hybridivaihtoehtoineen, sekä hyvät tilat kautta mallilinjaston ovat Volvon voittava yhdistelmä. Ei siis tarvitse ihmetellä, että se on valituin merkkimme vuonna 2022.
Premium väisti kansanautoa merkkien taistossa.
Ykkössijan takana taisto oli tasaisempaa ja kansanautot kokonaisuutena ajoivat ohi Mercedeksestä, sillä toiseksi valituin merkkimme oli saksalainen Volkswagen 11,7 prosentin osuudellaan.
Passatin menestys, tuettuna pienemmän kokoluokan Golfin kymmenen kärjen sijoituksella siivitti Volkswagenin toiseksi valituimmaksi merkiksi. Työkäyttöön tarkoitettu Transporter seurasi Passatia ja Golfia. Volkkarin malliston neutraali maine tarkoittaa sitä, että ne kelpaavat monelle, mutta eivät toisaalta herätä valtavasti tunteita.
Kätevä, kaupunkipyörittelyyn sopiva Polo on myös listan yläpäässä ja katumaasturi Tiguan, sekä luksusluokkaa kolkutteleva maasturi Touareg kelpasivat myös asiakkaillemme. Volkswagen on mainio valinta, jos omalta autoltaan haluaa tasaisen suorituksen riippumatta siitä, minkä mallin valitsee!
Johtotähti hakee vauhtia kokonaissijoituksissa.
Mercedes-Benz, huolimatta mallikohtaisesta menestyksestään, sijoittui merkkien kahinassa kolmanneksi. Ero oli pieni, sillä Mersujen osuus myynneistä oli 11,5 prosenttia.
Pienemmän C-sarjalaisen lisäksi kymmenen kärkikahinaan mahtui Suomessa erityisesti taksikäytössä suosiota nauttinut E-sarjalainen. Suosio taksitolpilla on helppo ymmärtää, kun sujahtaa auton takapenkille. Tilaa riittää ja erityisesti pehmeä kyyti ansaitsee erityismaininnan. Farmarimallisena perheellisten ei tarvitse murehtia, että syntyykö takapenkillä kränää tilasta tai mahtuvatko tavarat peräkonttiin.
Pikkumaasturi GLC näkyy tilastoissa positiivisena pilkahduksena, kuin myös luksus-coupe CLS:n pikkuveli CLA. Siitä voi olla varma, että minkä tahansa Mercedeksen valitsetkaan, et varmasti tule pettymään ajokokemuksesta!
Muut saksalaiset premiumit seuraavat perässä.
Melko pienin erotuksin Mercedeksen takaa tulevat muut saksalaiset kilpailijat. Asiakkaamme arvostivat myös ajamisen iloa, sillä BMW:n sijoitus oli neljäs ja teknologista etumatkaa tarjoava Audi löytyy sijalta viisi.
Onko joku kärkiviisikon automerkki sinun suosikkisi, vai ajatko jo kenties jollain niistä? Yli 3 500 auton valikoimastamme löydät kyllä sinulle sopivan, jos mikään edellä mainituista ei säväyttänytkään. Tutustu valikoimaamme ja tule kokemaan autot koeajolla!